"Meget positivt, at Trafikverket kommer til samme konklusion som os"

Danmark og Sverige bør gennemføre en bilateral undersøgelse af transportsystemerne på tværs af Øresund. Det mener det svenske Trafikverket i en ny rapport. For Greater Copenhagen, som længe har arbejdet for en sådan undersøgelse, er Trafikverkets konklusion en fremgang. Rapporten understreger også, at flere faste Øresundsforbindelser vil have en stor samfundsmæssig værdi. Desuden mener Trafikverket, at grænsekontrollen er den største hindring for kapaciteten i dag.

Da Trafikverket mandag offentliggjorde rapporten ”Kapacitet och redundans för transporter över Öresund”, blev den modtaget meget positivt af bl.a. Greater Copenhagen, som arbejder med at styrke infrastrukturen i regionen. Et prioriteret emne, som er klart fremhævet i Greater Copenhagens handlingsplan, er, at regeringerne i Danmark og Sverige beslutter at igangsætte en bilateral analyse af de fremtidige behov for kapacitet og redundans for passager- og godstransport over Øresund på vej og bane.

I 2022 fik Trafikverket til opgave af den svenske regering at analysere kapacitet og redundans på tværs af Øresund. Rapporten er nu færdig, og i den konkluderer Trafikverket, at Sverige og Danmark bør gennemføre en bilateral undersøgelse af transportsystemerne over Øresund. Trafikverket giver dermed samme vurdering som Greater Copenhagen, der hilser rapporten velkommen. Hvis undersøgelsen gennemføres, betyder det, at Greater Copenhagen kan sætte flueben ved endnu en vigtig sag, som organisationen har arbejdet med, ud over succesen med den reviderede Øresundsaftale, som blev færdiggjort for blot et par måneder siden.

- Det er meget positivt, at Trafikverket i Sverige drager samme konklusion som os i Greater Copenhagen. Vi ser det som en succes, fordi det er meget vigtigt for regionen, at vi kommer videre i spørgsmålet om nye Øresundsforbindelser. Jeg håber, at Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson nu vil kontakte Danmarks transportminister Thomas Danielsen, så de hurtigst muligt kan komme i gang med denne undersøgelse, siger Carl Johan Sonesson, næstformand i Greater Copenhagen og formand for Region Skånes regionsbestyrelse.

I Trafikverkets rapport står der, at der på kort sigt ikke er kapacitetsproblemer på den nuværende Øresundsbro, der gør spørgsmålet om flere faste forbindelser relevant. De tre forslag til nye forbindelser løser heller ikke effektivt udfordringerne med kapacitet og redundans. Men nye forbindelser er relevante at overveje af hensyn til redundans, men også fordi øget tilgængelighed og arbejdsmarkedsintegration i Greater Copenhagen-regionen har store samfundsmæssige værdier, mener det svenske Trafikverket. Det er også en glædelig konstatering for Greater Copenhagen, som arbejder intensivt på at fjerne grænsehindringer, så det bliver lettere at tage job og ansætte folk på den anden side af Øresund. Men redundans er også vigtigt.

- Redundans er ikke kun vigtig for Greater Copenhagen-regionen, men for hele Sverige og Danmark. Sikkerhedsmæssigt er det for sårbart kun at have én fast forbindelse, som så mange mennesker og virksomheder er afhængige af. Vi er nødt til at sikre pendling og godstransport over Øresund, så regionen ikke går i stå, hvis der sker noget på den eksisterende bro. Det handler også om at sikre svenskernes adgang til Københavns Lufthavn," siger Lars Gaardhøj, formand for Greater Copenhagen og regionrådsformand i Region Hovedstaden.

Trafikverket bemærker også, at grænsekontrollen er den største kapacitetshindring i jernbanesystemet over Øresund i øjeblikket.

Greater Copenhagen er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.