Konference skal styrke grænsependlere og virksomheder i Greater Copenhagen

Interessen for at pendle mellem Sverige og Danmark vokser, og grænsependling rummer store muligheder, men også udfordringer. Med deltagelse af både svenske og danske ministre stiller Greater Copenhagen og Øresunddirekt derfor skarpt på grænsehindringer på en heldagskonference den 4. december på Christiansborg.

Greater Copenhagen er udpeget af EU-Kommissionen som et mønstereksempel for andre grænseregioner i Europa, og interessen for at pendle mellem Sverige og Danmark vokser støt. Succesen med at integrere arbejdsmarkedet i Greater Copenhagen, hvor 18.000 arbejdstagere pendler over landegrænsen, er med andre ord markant, men der er stadig plads til forbedringer - ikke mindst ved at fjerne hindringer, der gør det besværligt at tage arbejde på den anden side af grænsen.

Bedre kollektive transportsystemer på tværs af grænsen er en af de forbedringsmuligheder, EU-Kommissionen peger på for at styrke Greater Copenhagen som en funktionel region, men regionens grænsependlerne slås dagligt med flere udfordringer.

Konferencen består af to dele, hvor formiddagen giver en politisk indramning af arbejdet med at styrke mobiliteten og fjerne grænsehindringer, mens eftermiddagens program præsenterer eksempler på grænseoverskridende samarbejde.

”Greater Copenhagen skal fungere som et velintegreret arbejdsmarked for at styrke vores vækst og udvikling. Vi er allerede kommet langt som en ægte funktionel grænseregion, men vi skal nå endnu længere, og vi behøver støtte fra vores nationale politikere,” siger Henrik Fritzon, der er næstformand i Greater Copenhagens bestyrelse og regionsrådsmedlem i Region Skåne.

”Administrative grænsehindringer skal fjernes, og vi må arbejde forebyggende for at undgå, at nye opstår. Mulighederne for vækst og beskæftigelse er meget store i Greater Copenhagen, og jo færre hindringer, arbejdstagerne møder, desto mere attraktiv bliver regionen at arbejde og leve i,” tilføjer Henrik Fritzon.

Interessen vokser for at grænsependle

Både behovet for information og interessen for at grænsependle eller gøre forretning i Greater Copenhagen er voksende, viser den seneste statistik for trafikken på Øresunddirekts hjemmesider. I årets tre første kvartaler er antallet af besøg vokset med 10,3 pct. sammenlignet med 2017 og ligger nu på omkring 76.000 besøg om måneden. Hvis denne udvikling fortsætter, bliver 2018 et rekordår for Øresunddirekts hjemmesider.

”Udover politisk støtte til et velintegreret arbejdsmarked i Greater Copenhagen er det også nødvendigt, at grænsependlere og virksomheder får støtte i hverdagen og får svar på deres spørgsmål. Den største grænsehindring er manglen på information, og her spiller informationstjenesten Øresunddirekt og dens samarbejdende myndigheder en vigtig rolle for et integreret arbejdsmarked,” siger Anneli Hultén, der er landshövding i Skåne.

Greater Copenhagen arrangerer konferencen i samarbejde med informationstjenesten Øresunddirekt, Nordisk Ministerråd og Sveriges ambassade i København. Blandt deltagerne er Eva Kjer Hansen, dansk minister for fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde, Sven-Erik Bucht, landsbyminister i Sverige, Bertel Haarder, der er folketingsmedlem og Danmarks repræsentant i Grænsehindringsrådet, Eva Tarselius Hallgren, Sveriges repræsentant i Grænsehindringsrådet, som hun tillige er formand for, samt Dagfinn Høybråten, der er generalsekretær i Nordisk Ministerråd.

Læs programmet her

Pressen er velkommen til at deltage i konferencen.

Tilmelding kan ske til:

Jens Thomsen, Greater Copenhagen Committee, +45 2128 6560, e-mail: jet@greatercph.com.

For yderligere kommentarer kontakt:

Henrik Fritzon via pressesekretær Per Wilkens: +46 73722 1847.

Greater Copenhagen & Skåne Committee er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden og samtlige 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.