Greater Copenhagen vil styrke det økonomiske opsving

Der skal mere fart i det spirende økonomiske opsving i Greater Copenhagen, og til det formål vedtog Greater Copenhagen & Skåne Committee i dag en handlingsplan for 2017, der skærper indsatsen for øget vækst og beskæftigelse i metropolregionen. Dermed går det erhvervspolitiske samarbejde stærkt rustet ind i sit andet år med fuld deltagelse af regioner og kommuner i Skåne og Østdanmark.

”Det overordnede mål for samarbejdet er at forøge den økonomiske vækst og velstand i regionen, og det arbejde er vi klar til at fortsætte med handlingsplanen for 2017. Vi er kommet godt fra start med branding og international markedsføring af vores metropolregion under den fælles betegnelse Greater Copenhagen,” siger Steen Christiansen, formand for Greater Copenhagen & Skåne Committee og tillige borgmester i Albertslund.

Han understreger, at et vigtigt skridt i indsatsen for vækst og job i Greater Copenhagen indebærer et opgør med ID- og grænsekontrollen ved den svensk-danske grænse.

”ID- og grænsekontrollen må og skal væk. Den skader væksten og beskæftigelsen i Greater Copenhagen. Der må findes andre løsninger, som ikke truer den økonomiske udvikling og velstand i Sydsverige og Østdanmark,” siger Steen Christiansen.

Steen Christiansen giver 1. januar formands-stafetten videre til regionsformand Henrik Fritzon, Region Skåne, der har formandskabet i Greater Copenhagen i 2017.

”Jeg vil gerne takke vores bestyrelse for et resultatrigt første år i samarbejdet og ønske det kommende formandskab held og lykke med det videre arbejde,” siger Steen Christiansen.
På posterne som næstformænd i Greater Copenhagen & Skåne Committee afløser regionsformand Sophie H. Andersen fra Region Sjælland og formand for KKR Sjælland og borgmester i Solrød, Niels Hörup, til nytår Henrik Fritzon og regionsrådsformand Jens Stenbæk fra Region Sjælland.

For yderligere kommentarer kontakt:

Steen Christiansen, der træffes gennem kommunikationskonsulent Janus Enemark Nissen, tlf. +45 22 53 72 20, e-mail: Janus.Enemark.Nissen@albertslund.dk

Greater Copenhagen & Skåne Committee er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden og samtlige 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen.