Greater Copenhagen udpeger indsatsområder for 2018

Med sin handlingsplan for 2018 vil Greater Copenhagen gøre en særlig indsats på tre områder, der er udpeget som signaturprojekter: satsninger på grænseløs kollektivtrafik med det formål at skabe et mere integreret arbejdsmarked i Greater Copenhagen, tiltrækning af virksomheder og talent inden for life science og udbygning af den digitale infrastruktur.

Vækst og fremgang skal have en vitaminindsprøjtning i Greater Copenhagen i 2018, og derfor vil indsatsen i det erhvervspolitiske samarbejde i 2018 koncentrere kræfterne om tre nøgleområder for udviklingen i regionen: grænseløs kollektivtrafik på et integreret arbejdsmarked i Greater Copenhagen, digital infrastruktur og tiltrækning af nye virksomheder og talent til life science-sektoren.

Allerede inden Greater Copenhagen & Skåne Committee tager hul på at realisere sin handlingsplan for 2018, har samarbejdet netop modtaget en støttebevilling fra Interreg til arbejdet for at styrke den kollektivtrafikken i regionen.

”Det er meget glædeligt, at Interreg har besluttet at støtte Greater Copenhagens indsats for at skabe et bedre og mere integreret kollektivt trafiksystem. EU-pengene fra Interreg vil gøre det muligt for os at gøre en grundig analyse af mulighederne for at styrke den kollektive trafik för att bidra till en ökad arbetsmarknadsintegration i Greater Copenhagen,” siger Henrik Fritzon (S), formand for Greater Copenhagen & Skåne Committee.

Langsigtet trafikanalyse
Interreg støtter Greater Copenhagens trafikindsats med 1,5 mio. euro, og Interreg-projektet indbefatter bl.a. udarbejdelse af et strategisk scenarie for jernbanetrafikken i regionen med udgangspunkt i Greater Copenhagens trafikcharter med prioriterede infrastruktur-investeringer.

Midlerne fra Interreg vil også gå til udarbejdelse af en systemplan for person- og godstransport i regionen i 2050 og undersøgelse af behovet for kollektiv trafik i tilknytning til Københavns Lufthavn, faste forbindelser over Øresund og på regionens store banegårde. Projektet skal desuden undersøge mulighederne for et fælles billetsystem i regionen.

Ved siden af den kollektive trafik vil Greater Copenhagen bruge 2018 på at styrke regionens life science-sektor. Det er bl.a. målet at tiltrække tre forskningstunge farma- eller biotekvirksomheder og 100 talenter via internationale markedsføringskampagner til næste år.

Greater Copenhagen har desuden ambitioner om at sikre udrulning af tidssvarende digital infrastruktur i hele regionen. For at det kan ske, vil samarbejdet udvikle nye modeller for finansiering og offentligt-privat samarbejde om etablering af moderne digital infrastruktur.

”Vi vælger at koncentrere vores kræfter i 2018 om udvalgte områder, som har stor betydning for integrationen og udviklingen af vores region. Vores signaturprojekter dækker områder, som er særligt vigtige for os,” siger Henrik Fritzon.

Hvad er Interreg?
Et europæisk territorielt samarbejde, også kaldet Interreg, handler om at udvikle samarbejdet over nationalstaternes grænser. Formålet er at opmuntre byer og regioner fra forskellige medlemsstater til at arbejde sammen og lære af hinanden gennem fælles programmer, projekter og netværk.

Interreg-programmerne finansieres af Den Europæiske Regionale Udviklingsfond (ERUF).

For yderligere oplysninger kontakt:

Henrik Fritzon gennem pressechef Malin Tykesson, tlf: +46 0725-99 76 04

Greater Copenhagen & Skåne Committee er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden og samtlige 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.