Fra ministermøde i Greater Copenhagen Task Force. September 2021. Fotograf: Carsten Seidel

Dansk-svensk ministermøde og jobmesse på samme dag

Malmø, 20. april 2022: Den danske og svenske minister for nordisk samarbejde, Anna Hallberg (S) og Flemming Møller Mortensen (S) mødes med repræsentanter fra Greater Copenhagen, Dansk Industri, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren og Öresundsbron til et møde i Greater Copenhagen Task Force. Ministrene besøger efterfølgende den dansk-svenske jobmesse.

Greater Copenhagen afholder den 20. april et Task Force møde med blandt andre den danske og svenske minister for nordisk samarbejde og partnere for at styrke det grænseregionale samarbejde mellem Danmark og Sverige. Formålet med mødet er at igangsætte konkrete tiltag for at styrke vækstsamarbejdet på tværs af Øresund og fremme dialog om virkningerne af potentielle fremtidige krisesituationer i Øresundsregionen.

Samme dag holder Greater Copenhagen, Københavns Kommune, Københavns Erhvervshus, Malmö stad, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og Arbetsformedlingen en jobmesse for at matche arbejdskraft og arbejdstagere på tværs af Øresund. Jobmessen er den tredje af sin slags og er en opfølgning på seneste jobmesse i marts og efterårets succesfulde jobmesse i Malmø, hvor 48 svenskere fik ansættelse i danske virksomheder, som samtidig modtog over 300 ansøgninger på opslåede job. Den danske og svenske minister for nordisk samarbejde besøger jobmessen efter mødet i Task Force mødet.

• ”Jeg ser et kæmpe potentiale i Greater Copenhagen, som vi kan udnytte bedre. Derfor er jeg glad for, at min gode svenske kollega, Anna Hallberg, og Greater Copenhagen har været med til at sætte skub i regionen. Og det ligger jo lige for. Vi ved, at der er arbejdsløse i Skåne, og på vores side af Øresundsbroen mangler vi arbejdskraft. Jobmesserne er et konkret tiltag, som kan binde de ender sammen. Derudover skal vi arbejde videre med de udfordringer, som nogle pendlere oplever. Ligesom vi også skal arbejde videre med grøn omstilling og tiltag, der kan lette virksomhedernes arbejde over grænserne. Norden skal være det letteste sted at drive bæredygtig virksomhed” siger Flemming Møller Mortensen (S), Minister for udviklingssamarbejde og minister for nordisk samarbejde.

• ”Det är viktigt för mig att tillsammans med min danske kollega och regionala aktörer diskutera hur vi utvecklar Öresundsregionens fulla potential, bland annat genom att undanröja gränshinder. Jag ser också fram emot att åter besöka en jobbmässa som matchar svenska arbetssökande med lediga jobb i Danmark. Detta är nordisk samverkan ”på riktigt”, säger Anna Hallberg (S), utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor

• ”Det er afgørende for metropolregionens vækst, at vi hjælper virksomheder og jobsøgende med at mødes over sundet, så vi kan skabe et mere sammenhængende arbejdsmarked på tværs af regionen. Derfor er jeg glad for, at vi holder endnu en fælles jobmesse, der skal matche svensk arbejdskraft med ledige danske arbejdspladser og vice versa. Det er et rigtig godt eksempel på, hvordan øget samarbejde over sundet er med til at løse vores fælles udfordringer”, siger Sophie Hæstorp Andersen (S), forkvinde for Greater Copenhagen og overborgmester i Københavns Kommune.

På Task Force mødet deltager foruden Anna Hallberg og Flemming Møller Mortensen også Sophie Hæstorp Andersen (S), forkvinde for Greater Copenhagen og overborgmester i Københavns Kommune, Carl Johan Sonesson (M), næstformand i Greater Copenhagen og regionsrådsformand for Region Skåne samt repræsentanter fra direktionen i Dansk Industri, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, Öresundsbron og de danske og svenske ambassadører fra hhv. Stockholm og København.

På jobmessen deltager bl.a følgende virksomheder: Hos Husted, A/S Bladkompagniet, Select Service Partner (SSP), Socialforvaltningen, Københavns Kommune, Gorillas Technologies Denmark ApS, Scandic Spectrum, J Nørregaard Transport u/ Danske Fragtmænd, Airtox m.fl.

Fakta og tilmelding for pressen:

• Task Force mødet afholdes: Onsdag den 20. april 2022 kl. 13.30-14.30. Lokation: Sky Bar på Malmö Arena Hotel Hyllie Boulevard 12. 215 32, Malmö (mødet er lukket)
  • Jobmessen foregår: Onsdag den 20. april 2022 kl. 12.30-16.00 (ministrene besøger jobmessen kl. 14.45-15.30). Lokation: Malmömässan, Massgatan 6, 215 31, Malmö.
  • Pressen inviteres til at deltage på hele jobmessen og til at følge ministrene rundt på jobmessen, hvor der både vil være mulighed for interview og billeder.
  • Tilmelding: Skriv til Christian Hørdum Andersen, Communication Manager, Greater Copenhagen, chh@greatercph.com, 2822 2550

Fakta om Greater Copenhagen – og det integrerede arbejdsmarked:

• Greater Copenhagen er en samarbejdsorganisation for vækst og udvikling i Nordens største metropolregion med 4,4 mio. indbyggere i Sydsverige og Østdanmark. Det politiske samarbejde består af Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner.
  • Greater Copenhagen har formuleret et politisk charter for et fælles integreret arbejdsmarked – der fastlægger samarbejdets ambitioner.
  • Den fælles vision for arbejdsmarkedet i Greater Copenhagen er et sammenhængende arbejdsmarked, som understøtter bæredygtig vækst, velstand og velfærd i hele metropolregionen.

Læs Arbejdsmarkedscharter for Greater Copenhagen her

Greater Copenhagen er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.

Mads Svaneklink

Interim Press Manager Presse og kommunikation +4561721711