Goodyear Sustainable Reality Survey: Bæredygtighed er stadig vigtig for flådeoperatørerne

Goodyear har offentliggjort resultaterne af deres årlige Sustainable Reality Survey. I undersøgelsen spurgte man mere end 1.400 flådeoperatører fra 33 europæiske lande om deres indsats, mål og strategier, når det gælder bæredygtighed. Der deltog mange flåder fra Sverige og Danmark i undersøgelsen. De vigtigste resultater:

• Størstedelen af flåderne har tydeligt defineret deres bæredygtighedsmål og foranstaltninger.
  • Kendskabet til miljølovgivningen bliver mere og mere udbredt i hele Europa.
  • Dæk spiller en afgørende rolle, når man vil sænke flådens kulstofemissioner.

Et overvældende flertal, 74 % af de svenske og danske besvarelser, fremhævede bæredygtighed som meget vigtig eller vigtig for deres virksomheder. Et flertal, 68 % af de svenske og danske flåder, der svarede, har også defineret deres mål for bæredygtighed, og 19 % svarede, at de ville fastlægge mål og foranstaltninger i løbet af de næste 12 måneder. Undersøgelsen registrerede desuden en stigning på 28 % i flåder i 33 lande i Europa, som sagde, at bæredygtighedsforanstaltninger ikke kun er gode for miljøet, men også en drivkraft for at skabe større lønsomhed. Undersøgelsens resultater indikerer, at branchen er positioneret som velinformeret og parat til at iværksætte tiltag for at øge effektiviteten.

Dæk spiller fortsat en afgørende rolle i at nå bæredygtighedsmålene
På tværs af de flåder, der deltog i undersøgelsen fra Sverige og Danmark, sagde 71 %, at brændstofeffektive dæk er en del af deres løsning, efterfulgt af indsættelsen af mere effektive køretøjer. De ser derfor dækkene som den vigtigste komponent i omstillingsprocessen. Rullemodstand har stor betydning for et køretøjs samlede effektivitet. Tidligere var flådeoperatører tvunget til at vælge mellem holdbarhed, vejgreb, brændstofeffektivitet og kilometertal, men de nyeste Goodyear-teknologier eliminerer den slags kompromiser. For eksempel kan udrustning af en flåde med Goodyears FUELMAX ENDURANCE-dækserie medføre en reduktion på 2 % i CO2, hvilket svarer til at spare 40.000 liter brændstof om året for en flåde på 100 køretøjer.1

Maciej Szymanski, Marketing Director Commercial Europe Goodyear, siger: "Brændstofeffektive dæk er en betydelig omkostningsbesparelse for flåderne. Goodyears FUELMAX ENDURANCE-serie giver en høj brændstofeffektivitet med forbedret kilometertal og trækkraft. Dækkene er et ideelt valg til flåder, der fokuserer på brændstofbesparelse, men samtidig kræver fleksibilitet og robusthed ved regional kørsel. Mens vi gennemlever denne periode med høje energipriser, er det ingen overraskelse, at flåderne lægger stor vægt på detaljerne, når det kommer til dæk og andre materialeforskelle, der virkelig kan forbedre flådens effektivitet."

Mats Sävström, General Manager Sales Commercial Nordic & Baltic, siger: ”Vi er glade for at se, at de fleste af de svenske og danske flådeoperatører anser bæredygtighed for at være yderst vigtig og også har fastlagt mål for bæredygtighed. Resultaterne viser, at Danmark og Sverige er langt fremme i udviklingen, når det gælder bæredygtighed. Arbejdet med bæredygtighedsforanstaltninger gavner ikke blot miljøet. Det fremmer også rentabiliteten, og resultaterne indikerer, at et stigende antal flådeoperatører er opmærksomme på dette.”

Kendskabet til regional lovgivning bliver stærkere år for år
Ser man på alle 33 lande, der deltog i undersøgelsen, er kendskabet til miljølovgivningen i landene steget siden undersøgelsen i 2021. 90 % af de deltagende flåder i Sverige og Danmark sagde, at de var bekendt med den lovgivning, der gælder for deres lokale transportmarked. Det betyder, at flåderne befinder sig i en meget stærkere strategisk position til at træffe beslutninger på grundlag af de nationale lovgivninger. Det tyder også på, at flåderne aktivt deltager i deres landes bestræbelser på at forbedre bæredygtigheden.

Omkostninger og kompleksitet er stadig en barriere for mange operatører
Selvom det overordnede billede er positivt, er der stadig betydelige barrierer, når bæredygtige løsninger skal implementeres. Undersøgelsen viste, at de foreløbige omkostninger i øjeblikket ikke retfærdiggøres af det fremtidige investeringsafkast. Det betyder, at 61 % af de deltagende flåder i Sverige og Danmark har identificeret omkostningerne som den væsentligste barriere for nogle af disse løsninger. Dette understøttes i 55 % af svarene, hvor økonomiske incitamenter nævnes som den næstmest virkningsfulde tilskyndelse til at forbedre bæredygtigheden. Det bekræfter, at flåderne mærker virkningen af det nuværende økonomiske miljø.

Den mest virkningsfulde tilskyndelse er dog kundernes øgede efterspørgsel, hvilket 61 % af deltagerne nævnte. Imidlertid forbliver de vanskeligheder, der er forbundet med at installere værktøjer, som hjælper med at måle og reducere miljøpåvirkningen, uden for rækkevidde for mange små og mellemstore flåder.

Svaret på de udfordringer, der fremhæves i undersøgelsen, er Goodyear Total Mobility, et tilbud om integreret flådestyring, der samler lastbildæk, løsninger og tjenester, som understøtter de samme mål: at begrænse nedetid og forbedre effektiviteten, hjælpe med at reducere brændstofomkostninger og opfylde CO2-emissionsmålene.

Szymanski siger: "Det, undersøgelsesresultaterne fortæller os, er, at branchen er på rette vej mod en bæredygtig fremtid. Størstedelen af flåderne fortsætter med at øge deres indsats, især dem med den største indvirkning. Siden sidste års undersøgelse har det økonomiske landskab ændret sig markant. Derfor kan flådernes indsats i denne tid blive en endnu stærkere tilskyndelse, især fordi samtalen skifter fra et rent miljøspørgsmål til et spørgsmål om at holde trit med branchen og sikre rentabiliteten.”

Den fulde Sustainable Reality Survey-rapport kan downloades her:

Danmark & Sverige: https://www.goodyear.eu/da_dk/truck/knowledge-centre/Sustainable-Reality.html

Europa: https://www.goodyear.eu/en_gb/truck/knowledge-centre/Sustainable-Reality.html

Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev udført i april-juli 2022. I alt 1.431 virksomheder fra 33 lande i Europa deltog i undersøgelsen. I Danmark og Sverige deltog 31 flåder i undersøgelsen, og 72 % af svarene kom fra flåder med mere end 50 køretøjer. Goodyear har samarbejdet med non-profit-organisationen TreeNation, som har plantet et træ for hver modtaget undersøgelsessvar.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.