Rekordomsætning og rekorddriftsresultat i maskindivisionen

Rekordomsætning og rekorddriftsresultat i maskindivisionen

Det lykkedes at realisere både rekordomsætning og et rekorddriftsresultat i Danish Agro koncernens maskindivision.

”Vi har oplevet stor fremgang i vores maskinaktiviteter i det forgangne år, hvilket har resultereret i meget flotte resultater. Omsætningen steg til 5,7 mia. kr., hvilket er 18 % højere end i 2020. Vores driftsresultat (EBITDA) på 208 mio. kr. fulgte med denne udvikling og var 75 mio. kr. højere end i 2020,” siger Koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, og fortsætter:

”Denne flotte udvikling skyldes ikke mindst, at vores maskinforretninger har været i stand til at tage markedsandele på samtlige markeder og særligt i Baltikum og Finland. Derudover har der generelt været et behov i markedet for investeringer, og en værdifuld høst i år har givet mulighed for, at dette behov er blevet indfriet. Samtidig oplevedes i 2021 en generel vækst på maskinmarkedet på tværs af koncernens maskinselskaber med det resultat, at vi har øget vores markedsandele,” siger han.

10 år med maskiner
Det er i år 10 år siden, at Danish Agro koncernen første gang blev aktiv indenfor maskinhandel. Det skete gennem opkøbet af den finske grovvarekoncern Hankkija i 2012. Siden er det gået stærkt, og det har, ifølge Henning Haahr, været en rigtig beslutning.

”Vi er som den eneste danske grovvarevirksomhed aktive indenfor maskinhandel, og vores erfaring er, at der er store synergier at hente netop mellem grovvare og maskinhandel – ikke mindst indenfor digitalisering. Vi har i dag maskinaktiviteter i 9 lande og er den største samarbejdspartner til CLAAS med eksklusiv repræsentation af deres produkter i 7 af landene. Vi har på ganske få år opbygget en stærk markedsposition indenfor maskiner, der er med til at sikre et professionelt og konkurrencedygtigt setup, når der skal handles og serviceres maskiner,” siger Henning Haahr.

Danish Agro koncernen solgte i 2021 i alt 2.178 traktorer, 961 mejetærskere og 257 entreprenør- og skovmaskiner. Danish Agro repræsenterer i dag CLAAS i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland og Litauen, New Holland i Polen samt Fendt i Tjekkiet.

Søren Møgelvang Nielsen

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger over 5.000 medarbejdere og vil i 2022 have en omsætning i niveauet 42 mia. kr.