Fordele ved tidlig omlægning til non-gm-foder for mælkeproducenter

Fordele ved tidlig omlægning til non-gm-foder for mælkeproducenter

Fra 1. oktober 2021 skal alle Arla-leverandører overgå til at levere non-gm-mælk. Dette gælder i øvrigt også for levering til flere andre mejerier. Det tager tre måneder at omlægge sin produktion, og Danish Agro opfordrer alle landmænd til at gå tidligt i gang. Ifølge Markedschef i Danish Agro, Kent Mathiesen, giver det en række fordele:

- En del mælkeproducenter har valgt at starte de tre måneders omlægning allerede fra januar i stedet for 1. juli, som ellers er den senest mulige dato. Og det er en rigtig god idé at komme tidligt i gang, så hele forløbet fra planlægning til udførelse kan ske så smidigt som muligt. Med en så stor omlægning af fodringen vil der skulle bruges en anden sammensætning af råvarer, og der er det en fordel for alle parter, at der er tid til indkøring, evaluering og eventuelle justeringer, siger han, og pointerer, at Danish Agro står klar med en række stærke non-gm-foderløsninger med tilhørende rådgivning.

Kent Mathiesen forklarer derudover, at hvis du som landmand allerede nu kender din præcise omlægningsdato, så er det en god idé at oplyse dit grovvareselskab om den, så det er registreret, og der kan bestilles de rigtige varer i god tid.

Danish Agro producerer non-gm-foder på selskabets fabrik i Bramming. Produktionen har kørt siden 2016, og Danish Agro var de første i Danmark, som blev certificeret i henhold til den tyske non-gm-certificering VLOG, der står for ”Verband Lebensmittel ohne Gentechnik”.

For yderligere information, kontakt:

Søren Møgelvang Nielsen
Kommunikationsdirektør i Danish Agro

tlf. +45 2332 8274

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro Koncernen beskæftiger ca. 5.000 medarbejdere og vil i 2021 have en omsætning i niveauet 37-38 mia. kr.