Danish Agros maskindivision slår rekord trods store forsyningsudfordringer

Danish Agros maskindivision slår rekord trods store forsyningsudfordringer

Med en omsætning på over 6 mia. kr. blev 2022 et nyt rekordår for Danish Agros maskindivision.

”På trods af et meget udfordrende år har vi igen haft markant fremgang og flotte resultater i vores maskinaktiviteter i det forgangne år. Omsætningen steg til godt 6,0 mia. kr., hvilket er 7 % højere end i 2021. Samtidig er vores driftsresultat (EBITDA) fulgt med og endte på 267 mio. kr. En forbedring på 59 mio. kr. i forhold til 2021,” siger Koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr, og fortsætter:

”Der har generelt været et stort behov i markedet for investeringer i landbrugsmaskiner, og en værdifuld høst i 2022 har givet mulighed for, at mange landmænd har investeret. Vi har fokuseret på, og sørget for, at alle landmænd fik klaret høsten på trods af manglende leveringer,” lyder det.

I 2022 var det 10 år siden, at Danish Agro koncernen første gang blev aktiv indenfor maskinhandel, og i dag er Danish Agros maskindivision blandt de tre største maskindistributører i Europa.

Der er dog fortsat store udviklingsmuligheder i divisionen, mener koncernchefen:

”Det gælder blandt andet i samspillet med den traditionelle grovvareforretning og maskinhandel, hvilket vi ser med den enorme interesse, der er i markedet for vores Cropline-platform, hvor landmanden kan arbejde med sine data for at optimere sin bedrift og reducere sine omkostninger.”

”2022 var også året, hvor vi i samarbejde med HEG, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelse, lancerede en dedikeret CLAAS lærlingeuddannelse. Vi arbejder på at udvikle dette koncept til også at kunne godkendes og fungere i Sverige og Norge, hvor tilsvarende uddannelser ikke findes i dag. Dette skal være med til at sikre et konkurrencedygtigt organisatorisk setup, når der skal handles og serviceres maskiner i fremtiden,” siger Henning Haahr.

Danish Agro koncernen solgte i 2022 i alt mere end 2.000 nye og brugte traktorer, knap 900 mejetærskere og mere end 250 entreprenør- og skovmaskiner. Danish Agro repræsenterer i dag CLAAS i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland og Litauen, New Holland i Polen samt Fendt i Tjekkiet.

På redskabssiden repræsenteres i Danmark eksklusivt også BEDNAR, FLIEGL og SPEARHEAD, samt en række stærke varemærker så alle bidrager positivt til, at selskaberne kan levere det, danske landmænd efterspørger. Internationalt kan tilføjes distributionen af HORSCH i Sverige og Norge, Väderstad & Amazone i Finland, samt LEMKEN gennem mere end 20 år i de tre Baltiske lande.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro koncernen beskæftiger over 5.000 medarbejdere og vil i 2023 have en omsætning i niveauet 57 mia. kr.