Fra venstre: Mads Kristensen (direktør for biogas i Danish Agro), Allan Bach (formand for Leverandørselskabet Grønt Han Herred A.m.b.a), Flemming Pedersen (formand i Grønt Han Herrred A/S) og Bjarke Laursen (Direktør i Grønt Han Herred A/S)

Danish Agro bliver partner i spændende biogas-projekt i Han Herred

Danish Agro træder nu ind i ejerkredsen i selskabet Grønt Han Herred, der arbejder på at opføre et biogasanlæg ved Fjerritslev i Jammerbugt Kommune.

”Der er ingen tvivl om, at biogas spiller en vigtig rolle for både landmænd og den grønne omstilling, og det er en vigtig del af Danish Agros strategi. Derfor er vi begejstrede for, at vi er blevet valgt til som en del af det spændende projekt i Han Herred, hvor leverandørerne allerede er nået langt,” siger Henning Haahr, koncernchef i Danish Agro.

Anlæggets placering er allerede fundet og ligger i det område syd for Fjerritslev, som kommunen udpegede i april 2023. Det nye anlæg skal efter planen producere biogas på baggrund af omtrent 600.000 tons biomasse fra nærliggende landbrug.

I leverandørforeningen, der består af ca. 65 landmænd, er der glæde over Danish Agros indtræden.

”Vi er selv kommet rigtig langt, og nu har vi fundet den helt rigtige partner til at hjælpe med at realisere projektet. Danish Agro kommer med stor ekspertise inden for blandt andet finansiering, risikostyring og logistik, og da det er et andelsejet selskab, sikrer vi, at værdierne bliver i landbrugssektoren,” siger Allan Bach, der er formand for leverandørforeningen Grønt Han Herred A.m.b.a.

Status på projektet er, at der er indsendt ansøgning til kommunen, og der pågår dermed aktuelt myndighedsbehandling. Forventningen er, at det kommende biogasanlæg kan stå klar til brug i løbet af 2026.

”Det er vigtigt for os landmænd at tage aktiv del i samfundsudviklingen, og det kommende biogasanlæg bliver en vigtig bidragsyder til den grønne omstilling af landbruget og samfundet i Nordjylland, hvor vi vil bidrage til Jammerbugt Kommunes ambitiøse målsætninger om reduktion af CO2-udslippet. Den lokale forankring er afgørende for os, og derfor er det planen, at lokale borgere og erhverv i Han Herred vil blive tilbudt at investere i anlægget,” siger Allan Bach.

Med det nye biogasanlæg på tegnebrættet er Danish Agro nu involveret i planer om opførsel af fem anlæg sammen med lokale leverandørforeninger rundt omkring i Danmark, og koncernen forventer dermed over de kommende år at blive en væsentlig spiller indenfor biogasproduktion. Danish Agros mål er hurtigst muligt at blive selvforsynende med grøn energi.

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro koncernen beskæftiger 5.500 medarbejdere og vil i 2024 have en omsætning i niveauet 48 mia. kr.