Danish Agro bliver medejer af Aarhus Protein A/S

Danish Agro bliver medejer af Aarhus Protein A/S

Fredericia Shipping-gruppen sælger halvdelen af sine aktier i Aarhus Protein A/S til landbrugskoncernen Danish Agro, som dermed får en ejerandel på 25% af selskabet.

Med investeringen i forædlingsvirksomheden Aarhus Protein A/S, der er beliggende på Aarhus havn, tager Danish Agro endnu et skridt i forfølgelsen af sine ambitioner om at gå bredere i værdikæden for plantebaserede fødevarer og proteiner.

Henning Haahr, koncernchef for Danish Agro, er begejstret for investeringen.

”Vi er glade for at have fået muligheden for at blive medejer af denne spændende og innovative virksomhed. Den passer perfekt ind i vores strategi om at ville engagere os mere i værdikæden for plantebaserede fødevarer og proteiner til gavn for danske landmænd, der dyrker konceptavl af højproteinafgrøder. Her får vi mulighed for at forædle bæredygtige afgrøder som hestebønner og ærter. Det er lige i tidens ånd, og vi forventer en kraftig udvikling de kommende år.”

Aarhus Protein har været ejet ligeligt af Fredericia Shipping-gruppen og Copenhagen Merchants-gruppen, siden de to virksomheder overtog Aarhus fabrikken tilbage i 2013 fra Dupont.

Oprindeligt var tanken at udvikle stedet til at være en korneksportfacilitet, men fra 2017 ændredes fokus til afskalning af bælgfrugter som ærter og hestebønner samt produktion af proteinisolater herfra.

Udover at afskalle bælgfrugter lønproducerer Aarhus Protein forskellige innovative produkter for flere virksomheder. Der drøftes allerede nu en række yderligere investeringer, som vil gøre virksomheden i stand til at levere innovative ingredienser til en række internationale og lokale virksomheder med bæredygtighed for øje.

Administrerende direktør for Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen, udtrykker ligeledes glæde over den nye medejer.

”De nuværende ejere og Danish Agro kender hinanden fra mere end 40 års samarbejde indenfor handel og logistik, og vi er meget tilfredse med at få Danish Agros kompetencer fra mange steder i den plantebaserede værdikæde med i denne virksomhed. Jeg ser store perspektiver i samarbejdet og glæder mig til at fortsætte og accelerere udviklingen af Aarhus Protein sammen med Danish Agro.”

Faktaboks:
Aarhus Protein blev stiftet i 2013.

Selskabet beskæftiger i dag ca. 30 medarbejdere, der hovedsageligt er involveret i produktion af plantebaserede proteiner.

De plantebaserede proteiner kan anvendes af internationale fødevareproducenter i produktionen af eksempelvis kødalternativer, kosttilskud, bageriprodukter og barer med højt proteinindhold.

Herudover produceres der også plantebaserede proteiner, der indgår i foderblandinger til fisk, hus- og landbrugsdyr.

Produktsortimentet og kapaciteten i Aarhus Protein er løbende blevet udvidet. Forventningen er, at det fortsætter i de kommende år, så vi kan imødekomme den markante stigning i efterspørgslen fra ind- og udland.

Bag Aarhus Protein står de to erfarne familieejede virksomheder, Fredericia Shipping A/S og Copenhagen Merchants, samt den andelsejede landbrugskoncern Danish Agro.

Danish Agro:
Kommunikationsdirektør Thomas Rønsholdt Mørch
Tlf.: 2818 5797 E-mail: thmo@danishagro.dk

Fredericia Shipping A/S:
Administrerende direktør Klaus G. Andersen
Tlf.: 4014 2225 E-mail: klaus.g.andersen@fredericiashipping.dk

Copenhagen Merchants A/S:
Administrerende direktør Simon R. Christensen
Tlf.: 2527 6994 E-mail: simon.christensen@copmer.com

Danish Agro koncernen består af en række agroindustrielle selskaber i ind- og udland. De har alle den overordnede målsætning - i et tæt samspil med kunderne - at medvirke til værdiskabende løsninger på de enkelte bedrifter. Koncernen er beskæftiget inden for salg af foderblandinger, råvare- og vitaminforblandinger, gødning, planteværn, såsæd og energi samt køb af afgrøder fra landbruget. Endvidere forhandler koncernen en række stærke maskinbrands til landbruget samt driver en omfattende kæde af hobby- og fritidsforretninger. Danish Agro koncernen beskæftiger 5.500 medarbejdere og vil i 2024 have en omsætning i niveauet 48 mia. kr.