Teleskophjullæsser TORION 738 T SINUS

CLAAS udvider TORION serien med en high-tech teleskophjullæsser

Harsewinkel, 24. august 2020.

TORION programmet med hidtil 10 hjullæssere med en arbejdsvægt på 5 til 21 tons udvides med en ny serie i efteråret 2020. Den første CLAAS teleskophjullæsser TORION 738 T SINUS er på én gang smidig og stabil og er udstyret med mange high-tech features.

Skovldrejepunkt ved 4,96 m højde

Et af hovedargumenterne for TORION 738 T SINUS er den centrale teleskoparm med et imponerende skovldrejepunkt ved 4,96 m højde. Dermed kan den, når den arbejder med pallegaffel, løfte den maksimale nyttelast på 2.300 kg sikkert på en plan overflade i sammenknækket tilstand og med armen kørt helt ud. I sammenknækket tilstand er den maksimale tiplast 3.800 kg. Med en læssegaffel kan den læsse og stable op til 4,80 m, den maksimale rækkevidde er 2,69 m. Z-kinematikken i løftearmen har en overbevisende høj brydekraft og hurtig udtipningshastighed. Redskabsrammen med 172° drejevinkel er konstrueret meget kompakt, så der opnås optimalt udsyn. Hurtigskift af redskabet og støddæmpningen af teleskoparmen, der er standard, øger komforten for føreren. Disse høje ydelser skyldes ikke mindst den enestående SINUS styring.

Til løfte- og stablearbejde er der med 93 l/min. til enhver tid tilstrækkelig hydraulisk effekt til rådighed. Til redskaber, der bruger meget olie, kan der som ekstraudstyr bestilles en ekstra High Flow-pumpe, der giver yderligere 28 l/min. til eksterne redskaber som fejekoste eller mulchere. Det maksimale driftstryk er 230 bar. I bagenden fås som ekstraudstyr et dobbeltvirkende styrekredsløb, mens man foran som ekstraudstyr kan have op til to kredsløb til eksterne forbrugere. Derudover er der et trykløst returløb og et lækolierør på redskabsrammen

Meget stabil og smidig

Maskiner, der skal løfte tunge ting højt op, skal kunne stå sikkert. Her er SINUS styringen i TORION 738 T SINUS helt ideel. Den enestående kombination af knækstyring og styret bagaksel sikrer maksimal smidighed samtidig med en lille knækvinkel på maks. 30° til hver side. Baghjulene er forbundet direkte med forvognen med to styrestænger og styrer synkront med op til maks. 25° drejning af hjulene, når knækleddet går ind. Derfor har den en for denne klasse uovertruffen udvendig venderadius over skovlkanten på kun 4,22 m og en indvendig venderadius på kun 1,49 m.

Det pendlende knækled betyder, at for- og bagvognen kan pendle op til 8° til hver side. Fjederenheder i flere lag som dæmpere i det pendlende knækled giver en mærkbart bedre kørekomfort, særligt ved landevejskørsel.

Maksimal sikkerhed og aflastning af føreren

Ved gentagne læsseprocesser over en lang periode giver SMART LOADING, der fås som ekstraudstyr, en væsentligt øget komfort og aflaster føreren mærkbart. Til funktionerne hører den programmerbare løftehøjde- og sænkebegrænsning, den automatiske tilbageføring af skovlen, en dynamisk belastningsbegrænsning og en visning af løftearmens og redskabsrammens funktion på en 9” stor touchterminal i den højre A-stolpe.

Den dynamiske belastningsbegrænsning arbejder med tryk- og vinkelsensorer og giver mulighed for både komfortabelt og sikkert arbejde. Føreren informeres løbende om den aktuelle belastningstilstand med en farvet bjælkeindikator i betjeningsterminalen på basis af den på millisekunder nøjagtige måling. Så snart man kommer ind i et grænsebelastningsområde, neddrosler belastningsbegrænsningen ind- og udkøringen af svingarmen dynamisk, til den blokeres helt. Neddroslingen af teleskophastigheden og hastigheden på hævningen og sænkningen af teleskoparmen sker afhængigt af bæreevnen og den aktuelle løftehøjde. Den dynamiske regulering sikrer altid flydende arbejde uden ryk.

Den automatiske indkøring af teleskoparmen kombineret med den automatiske tilbageføring af skovlen og kørslen til det nederste punkt på sænkebegrænsningen er enestående på markedet. Med kun en enkelt bevægelse på joysticket kører teleskoparmen og redskabsrammen altid til de gemte stillinger. Støddæmpningen på løfte- og tipkinematikken, der fås som ekstraudstyr, kan indstilles individuelt i den moderne terminal.

Stage V 4-cylinder og 40 km/t

En 73 hk stærk 4-cyl. motor fra Yanmar med Wastegate-turbolader sørger for fremdriften og trækket af redskaberne: Den opfylder udstødningsstandarden V med dieselpartikelfilter (DPF) og dieseloxydationskatalysator (DOC) og kræver derfor ikke AdBlue. Yderligere fungerer den som kontravægt, da den er placeret bag kabinen. Den reversible ventilator, der fås som ekstraudstyr, holder automatisk kølerenheden ren, idet den skifter drejeretning med jævne mellemrum. Den kan også til enhver tid aktiveres manuelt af føreren.

SMART SHIFTING fremdriften med hydrostat og automatisk 2-trins gearkasse er også effektiv. Man kan forvælge to køreområder med et tryk på en knap. I køreområde 1 kan man køre op til 20 km/t og i køreområde 2 maks. 40 km/t (kun 30 km/t er tilladt i Danmark). Med SMART SHIFTING sker det automatiske gearskift i begge køretrin, idet gearkassen og hydrostaten synkroniseres – det sikrer pålidelighed og komfort i topklasse. Spærredifferentialer er standard og øger traktionen, ikke mindst på vanskeligt underlag.

Ergonomisk arbejdsplads med førsteklasses udsyn i alle retninger

TORION 738T SINUS scorer også point i kabinen. De kun fire smalle stolper, den stærkt hældende motorhjelm, forruden, der går langt ned, og den slanke teleskoparm sørger for et absolut førsteklasses udsyn i alle retninger og over redskabsrammen. Kabinedøren og den højre rude kan åbnes 180° og låses. Yderligere sidder føreren både på varme og kolde dage meget komfortabelt i det luftaffjedrede lavfrekvenssæde med varme. Airconditionanlægget er let at indstille og giver behagelig afkøling, når der er brug for det. Ratstammen, der kan indstilles i tre retninger, og det høje ryglæn er også med til at sikre afslappet arbejde. Derudover skal det plane kabinegulv fremhæves. Det giver god plads til benene og er let et rengøre.

I den højre sidekonsol og i joysticket er alle vigtige funktioner anbragt bekvemt. Den højdeindstillelige monitor i højre A-stolpe er unik i denne klasse. På det kontrastrige 9” store display vises alle vigtige maskinparametre og den aktuelle status på den dynamiske belastningsbegrænsning. Startskærmen kan konfigureres individuelt. Desuden kan den programmeres på forskellige måder og er udstyret med dag- og natmode.

Det ergonomiske joystick er forbundet direkte med førersædet i højre armlæn og drejer med. Man skal ikke flytte hånden for at betjene teleskopfunktionen og det 3. olieudtag samtidig.

Billedmateriale til den nye CLAAS TORION 738 T SINUS kan downloades her:

Download af tekst og billeder

Tekst, billeder og andet materiale til denne pressemeddelelse kan downloades på press.claas.com (brugernavn: press, password: events)

Vigtigt til det journalistiske arbejde:

Dette er en international pressemeddelelse. Produktudbuddet og udstyrsvarianterne kan afvige i nogle lande. Få yderligere oplysninger hos CLAAS forhandleren eller CLAAS importøren i dit land.

Pressebilledarkiv på claas-gruppe.com

Se vores billedarkiv på internettet. Her er adskillige billeder gratis til rådighed til journalistiske formål. www.claas-gruppe.com > Pressebildarchiv.

Om CLAAS

Familievirksomheden CLAAS (www.claas-gruppe.com) blev grundlagt i 1913 og er en af verdens førende producenter af landbrugsteknologi. Virksomheden har hovedsæde i Harsewinkel i Tyskland og er Europas førende producent af mejetærskere. På verdensplan er CLAAS den førende virksomhed på markedet for finsnittere, som er en anden af koncernens store produktgrupper. CLAAS indtager også en førende position overalt i verden inden for landbrugsteknologien med traktorer, pressere og maskiner til grovfoderhøst. Produktprogrammet omfatter endvidere topmoderne informationsteknologi til landbrugsområdet. CLAAS beskæftiger over 11.400 medarbejdere på verdensplan og opnåede i regnskabsåret 2019 en omsætning på 3,8 mia. euro.

Lars Johnsen

Salgschef, CLAAS + 45 61 61 72 29