CARGOS 8500 nu i tridem-version med 30,5 tommer dæk

CARGOS 8500 nu i tridem-version med 30,5 tommer dæk

CLAAS har nu også CARGOS 8500 med tridem-undervogn og 30,5 tommer dæk i sortimentet. I dette segment en enestående kombination, der sikrer meget skånsom behandling af jordbunden under alle betingelser. Den nye kombivogn kan rumme op til 41,5 m3 (DIN).

Store dæk og krabbestyring skåner jordbunden
Den professionelle kombivogn CARGOS 8500 fås nu for første gang i 40 m3-segmentet med 30,5 tommer dæk kombineret med en tridem-undervogn. Den nye undervognsvariant tillader dækstørrelser på op til 710/50 R30,5. Den store diameter på op til 1,48 m giver minimal rullemodstand. Dækkenes store kontaktflade reducerer skader fra komprimering af jorden, særligt på fugtig og mindre bæredygtig jordbund, hvorved der sikres det højest mulige udbytte i den bedst mulige foderkvalitet. Sammen med den elektronisk-hydrauliske tvangsstyring, der har vundet en pris fra Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft (DLG), kan den selvlæssende vogn også køre med krabbestyring. Det giver igen et endnu større jordgreb, og vægten fordeles optimalt.

Præcis vægtindikator
I forbindelse med hydraulisk affjedrede aksler kan alle modeller yderligere udstyres med en vægtindikator. Den registrerer den samlede vægt og nyttelasten med en nøjagtighed på op til +/- 1 %. Et eksternt display, der fås som ekstraudstyr, viser den aktuelle nettonyttelast udvendig på vognen. Denne funktion kan kobles til og fra på terminalen og giver for eksempel mulighed for at kalibrere finsnitterens udbytteregistrering ukompliceret og komfortabelt direkte på marken.

Den nye CARGOS 8500 Tridem med 30,5“ dæk indeholder desuden alle CARGOS kombivognenes velgennemprøvede egenskaber:

Optimal udnyttelse af ladrummet med sænket bundkæde
Den styrede pickup med 2 m arbejdsbredde opsamler materialet rent. Den store rotor med 22 mm brede transportstabilisatorer sørger for effektiv og skånsom fremføring af materialet og førsteklasses snittekvalitet. Efter snitningen transporterer det velgennemprøvede EFFICIENT FEEDING SYSTEM (EFS) høstmaterialet direkte ind i vognens midte via bundkæden, der er sænket 500 mm. Den sænkede bundkæde fylder materialet ind i vognen med en stejl stigning, så læssevoluminet udnyttes helt. Doseringsvalseaggregatet, der fås som ekstraudstyr, kan hurtigt afmonteres, så der opnås et større læssevolumen og en hurtigere tømning, når der transporteres snittet materiale.

Stabil dobbeltkniv med enkeltknivssikring
Knivholderen kan drejes hydraulisk ud og bundkæden op, så der skabes bedst mulig adgang til udskiftning af knivene. CLAAS dobbeltknivene har skær på begge sider og er meget stabile. De 40 knive har en lang levetid og sikrer førsteklasses snittekvalitet. På lange arbejdsdage kan de helt enkelt drejes. Alle knive er sikret enkeltvis mod fremmedlegemer og udstyret med en automatisk tilbagestilling. Desuden kan forspændingen på knivene tilpasses til forskellige høstbetingelser, så knivene skånes.

Automatisk regulering af knæktrækstang
Ud over standardudstyret, der giver mulighed for at gemme forskellige stillinger på knæktrækstangen i betjeningsterminalen, og som kan aktiveres automatisk i læsse-, transport- og foragermode, fås en automatisk regulering af knæktrækstangen som ekstraudstyr. Den aktive regulering af knæktrækstangen ved fyldning sikrer, at der altid er tilstrækkeligt frirum mellem trækstangen, rotoren og pickuppen, og der dermed altid kan opnås optimal materialestrøm.

ICT aflaster føreren
Med ICT CRUISE PILOT overtager den selvlæssende vogn kontrollen på marken. Den styrer kørehastigheden på maskinerne afhængigt af udnyttelsen af pickuppen. Traktoren og redskabet fungerer som en enhed. Føreren aflastes og kan koncentrere sig om overvågningen af arbejdet. Kapaciteten og effektiviteten stiger. Samtidig sørger ICT CRUISE PILOT for, at læsseaggregatet udnyttes ensartet, så der fås en jævn materialestrøm. Det sikrer præcist snit og førsteklasses foderkvalitet.

CLAAS

CLAAS er en familiejet virksomhed grundlagt i 1913 og en af verdens førende producenter af landbrugsmaskiner. Virksomheden, med hovedkontor i Harsewinkel i Tyskland, er Europas førende inden for mejetærskere. CLAAS er også førende inden for landbrugsteknologi med sine traktorer, ballepressere og grønne høstmaskiner. CLAAS beskæftiger ca. 10.900 medarbejdere verden over og havde en omsætning på 3,7 mia. euro i regnskabsåret 2017.

Iwer Dall

Salgs- og produktchef CLAAS græsmaskiner +45 6113 0825