Regeringspartierne vedtager tredobling af støtten til Copenhagen Contemporary

Regeringspartierne vedtager tredobling af støtten til Copenhagen Contemporary

Med en støtte på 2,7 mio. kr. på det kulturelle aktstykke har regeringspartierne netop vedtaget mere end en tredobling af støtten til kunstcentret Copenhagen Contemporary (CC) set i forhold til tidligere år.

Om tilskuddet siger direktør Marie Laurberg:

”Det er en enorm glæde og lettelse at regeringen på denne måde viser sin opbakning til vores arbejde. CC er en af landets allerstørste kunstinstitutioner – og én af de yngste. Vores arbejde vækker interesse langt ud over landets grænser, og tilskuddet kommer på et for os helt afgørende tidspunkt. Vi har brug for politisk opbakning og luft under vingerne for at indfri vores store kunstneriske ambitioner og gøre samtidskunsten til en helt naturlig del af danskernes hverdag.”

CC er én af Skandinaviens største institutioner for samtidskunst, beliggende på Refshaleøen i markante industrielle lokaler ombygget til kulturbrug af Dorte Mandrup.

CCs udstillingsprogram præsenterer nogle af samtidskunstens største verdensstjerner – aktuelt blandt andet den japanske komponist og videokunstner Ryoji Ikeda, hvis 1000m2 store hovedværk dataverse er en symfoni over menneskets kortlægning af verden – fra hjernens mindste neurologiske funktioner til solens enorme bevægelser.

For mere information:
Marie Laurberg
Direktør
marielaurberg@cphco.org

Pressekontakt:
Ida Maj Ludvigsen
PR & Kommunikationschef
ida@cphco.org

Copenhagen Contemporary er i 2023 støttet af:
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinusfonden, Knud Højgaards Fond, Beckett-Fonden, Bikubenfonden, Det Obelske Familiefond, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, 15. Juni Fonden, Kulturministeriet, Københavns Kommune, Statens Kunstfond Carlsbergs Mindelegat for Brygger J.C. Jacobsen, Frame Finland, Goethe-Institut Dänemark, U.S. Embassy in Denmark, William Demant Fonden, Koda Kultur, Foreningen Roskilde Festival, Refshaleøens Ejendomsselskab, Fredericia Furniture, Dinesen, Eva Solo, Nordic Rentals, Carhartt WIP

Regions

Copenhagen Contemporary (CC) er Københavns internationale kunstcenter, der viser installationskunst skabt af samtidskunstens verdensstjerner og nye talenter. CC har til huse i den prægtige gamle B&W-svejsehal istandsat af arkitekt Dorte Mandrup, der med sine i alt 7.000 m2 smukke industrihaller har pladsen til at udstille de teknisk og pladskrævende formater, som mange samtidskunstnere arbejder i: Store totalinstallationer, performancekunst og monumentale videoværker. Det er kunst, man ofte kan gå ind i og sanse med hele kroppen.

Ida Maj Ludvigsen

Press contact Head of PR and Communication +45 6021 9321

Copenhagen Contemporary

Copenhagen Contemporary (CC) is Copenhagen’s international art center showing installation art created by world stars and new emerging talents. CC occupies the magnificent former B&W welding hall offering a total of 7,000 m2 of beautiful industrial halls with plenty of space to show the technical and large formats in which many contemporary artists work: total installations, performance art, and monumental video works.

Copenhagen Contemporary

Refshalevej 173A