Skræddersyet kost plan - det kan din personlig træner gøre for dig

Skræddersyet kost plan - det kan din personlig træner gøre for dig

Mere end træning

En personlig træner har flere funktioner end den åbenlyse opgave, at guide sin klient gennem en eller flere trænningsprogrammer. En dygtig personlig træner ved at kosten er mindst lige så vigtig som selve træningen. Den perfekte kostplan findes i ens behov og mål, hvilket ligger til grund til, hvorfor en kostplan skal skræddersyes; kostplanen skal nemlig også være realistisk for kunden, at kunne følge planen over en længere periode.

Nemt at følge

En alt for kompliceret kostplan involverer for meget optælling af kalorier, journalføring, besværlige eller lange forberedelser af måltid, og vil ikke være holdbar i længere perioder. De fleste personer har rigeligt travlt med deres hverdag; arbejde, skole og/eller familie og sociale obligationer, hvilket i første omgang kan være årsagen til, at man har valgt en personlig træner frem for selv at finde frem til den rette kostplan og træningsprogram.

Jo mere din personlige træner formår at simplificere din kostplan for dig, jo større sandsynlighed vil der være for, at du holder den på længere sigt. Din personlige træner bør derfor formidle ideer til måltider, serverings størrelser, sunde restaurant og take-out alternativer og lignende. Op til flere personlige trænere begynder, at bygge sit eget bibliotek med disse sunde og hurtige opskrifter, som så er tilgængelige for alle sine klienter - oftest online.

Skræddersyet til personlige mål

Selvom diæt og kostplaner basalt indeholder de samme retningslinjer; uforarbejdet mad, magre proteiner, fuldkorn, sund fedt og minimal sukker, så vil kombinationen være afhængig af ens specifikke mål, samt højde, metabolisme og aktivitetsniveau. De mest almindelige mål er følgende:

• Fedtreduktion: Reduceret kalorieindhold, mindre fedt, mere magert protein og moderat kulhydrat fra fuldkorn
  • Muskelopbygning: Tilpas mængde kalorier til at understøtte muskelvækst, højt proteinindhold med tilstrækkelige mængder nærende kulhydrater og sunde fedtstoffer.
  • Udholdenhed: Tilstrækkelige kalorier, flere kulhydrater (fuldkorn til vedligeholdelse, kun raffineret til specifikke præstationsbehov), magre proteiner og sunde fedtstoffer.

Gradvis omstilling

Selvom kostplanen og træningen følges til punkt og prikke kan resultaterne stadig komme langsommere end ønsket. Ønskes der hurtigere resultater vil det kræve strammere kost, og her vil kalorietælling være nøglen. Kalorie optælling er ikke så attraktiv for de fleste, hvor det derfor vil være en god ide, at holde det så simpelt som muligt og gøre det over tid. Spørg din personlige træner, hvilken App du bør bruge og start ud med små daglige mål, såsom overvågning af eksempelvis de proteiner du spiser på en dag og derefter kan du så småt prøve at skære ned, hvor det er muligt. Kalorie optælling kan dog være en farlig beskæftigelse, som i ekstreme tilfælde kan føre til en spiseforstyrrelse, og generelt får du mindre energi end normalt - spørg derfor altid din træner først!