Alle kaffer ristet på eget mikroristeri

Friskristet koffeinfri kaffe

Den koffeinfri drikkes

ikke kun af folk med søvnproblemer. Der er også mange kaffeelskere der drikker koffeinfri for ikke at indtage et for stort kvantum koffein på en dag. Der er blandt ernæringseksperter enighed om at koffin er sundt, men kun i en vis mængde. Derfor drikker nogle kaffeelskere koffeinfri, når de kommer over 5-6 daglige kopper. Den koffeinfri smager da også præcies ligeså godt som den, der indeholder koffein. At drikke koffeinfri er derfor ikke et spørgsmål om smag. Den koffeinfri har bevaret alle de herlige smagsstoffer.

Udover koffein, indeholder den koffeinfri, altså præcis de samme stoffer. Den der drikker koffeinfri får derfor også alle de sunde sunde stoffer som indgår i den almindelige version.

Den koffeinfri

laves ved at udtrække koffein fra bønnen. Der er flere måder man kan lave koffeinfri på, men det er kun brugen af kuldioxid, der giver den koffeinfri en helt uændret smag.

Processen hvor man laver koffeinfri kaldes også dekoffeinering og man når ofte ned på omkring 1-2 % af det oprindelige koffeinindhold. Selvom den koffeinfri således stadig indeholder en meget lille mænge koffein, vælger man at kalde den koffeinfri, da mængden af koffein er så lille at den anses for at være uden betydning i forhold til f.eks. søvn. Du kan derfor roligt drikke koffeinfri hele aftenen.

Processen der laver den koffeinfri kaldes dekoffeinering - ordet er afledt af engelsk; decaffeination. I takt med at stadig flere drikker koffeinfri - ellerdecaf som det hedder på engelsk - er metoden udviklet meget og prisen på koffeinfri / decaf er i dag ikke specielt meget højere. I takt med at stadigt flere køber koffeinfri findes den nu også som en del af sortimentet blandt alle de mere kendte kaffebrands. Alle har derfor i dag let adgang til koffeinfri. Koffeinfri fås både som hele bønner og i malet form. Mange kaffeelskere foretrækker at købe koffeinfri som hele bønner, da den koffeinfri på den måde bedre bevarer sin aroma. Jeg vil derfor klart anbefale at man køber den koffeinfri som hele bønner.

Se vores koffeinfri kaffe her