De 10 største årsager til psykisk sygdom hos unge mennesker

De 10 største årsager til psykisk sygdom hos unge mennesker

Det er ikke altid lige let at være ung. Det primære fokus i denne alder ligger på at finde sin identitet, og det kan godt være udfordrende at navigere i en verden, der ikke helt forstår en. For mange unge mennesker bliver disse udfordringer for meget, og de rammes af psykiske lidelser. Depression, angst og udbrændthed er nogle af de hyppigste psykiske lidelser man finder blandt unge mennesker. I denne artikel vil vi belyse de 10 største årsager til psykisk sygdom hos unge mennesker.

1. Mobning

Mobning er en af de vigtigste årsager til psykiske problemer hos unge. Det kan føre til angst, depression og endda selvmord. Hvis du bliver mobbet, er det vigtigt at fortælle det til nogen, der kan hjælpe dig. Det kan være en forælder, en lærer eller en ven. Der findes også mange hjælpetjenester og websteder, som kan tilbyde støtte.

2. Sociale medier

Sociale medier er en fantastisk måde at holde kontakten med venner og familie på, men de kan også være en kilde til angst og stress. Hvis du konstant sammenligner dig selv med andre på de sociale medier, kan det føre til lavt selvværd og følelser af utilstrækkelighed. Hvis du bruger for meget tid på de sociale medier, eller hvis det påvirker dit humør, kan det være en god idé at holde en pause fra dem.

3. Familieproblemer

Familieproblemer, såsom skilsmisse eller økonomiske problemer, kan være meget stressende for unge mennesker. Hvis du gennemgår en vanskelige tid i hjemmet, er det vigtigt at tale med nogen om det. En ven, en lærer eller et familiemedlem kan give støtte og forståelse.

4. Akademisk pres

Presset for at klare sig godt i skolen kan være meget stressende og man kan nemt udvikle følelsen af udbrændthed. Hvis du har svært ved at følge med i dine studier, er det vigtigt at søge hjælp hos en lærer eller vejleder. De kan hjælpe dig med at udarbejde en plan for at indhente og forbedre dine karakterer.

5. Forholdsproblemer

Relationsproblemer, som f.eks. brud eller mobning, kan være meget vanskelige at håndtere. Hvis du har svært ved at klare det, er det vigtigt at tale med nogen om det. En ven, et familiemedlem eller en terapeut kan tilbyde støtte og forståelse.

6. Problemer med kropsbilledet

Problemer med kropsbilledet kan føre til lavt selvværd og angst. Hvis du er utilfreds med dit udseende, er det vigtigt at tale med nogen om det. En terapeut eller rådgiver kan hjælpe dig med at forstå dine tanker og følelser om din krop. De kan også give dig råd om hvordan du kan forbedre dit kropsbillede.

7. Stoffer og alkohol

Brug af stoffer og alkohol kan føre til psykiske problemer. Hvis du bruger stoffer eller drikker alkohol, er det vigtigt at få hjælp. Der findes mange organisationer, som kan tilbyde støtte og rådgivning, f.eks. Anonyme Alkoholikere eller Anonyme Narkomaner.

8. Pengeproblemer

Pengeproblemer kan være meget stressende. Hvis du har svært ved at styre din økonomi, er det vigtigt at søge hjælp. Der findes mange organisationer, som kan tilbyde råd og støtte, f.eks. økonomiske rådgivere eller budgetrådgivere.

9. Traumatiske begivenheder

Traumatiske begivenheder, som f.eks. en elsket persons død eller en naturkatastrofe, kan være meget vanskelig at håndtere. Hvis du har svært ved at klare det, er det vigtigt at tale med nogen om det. En terapeut eller rådgiver kan hjælpe dig med at bearbejde dine tanker og følelser.

10. Psykiske problemer

Psykiske problemer kan skyldes mange forskellige ting. De kan være arvelige men også blive dannet på bagrund af mange af de ovenstående tilfælde.

Hvis du kæmper med dit mentale helbred, er det vigtigt at søge hjælp. Der er mange organisationer, som kan tilbyde støtte og rådgivning, f.eks. velgørende organisationer for psykisk sundhed eller rådgivere.

Der ér hjælp at hente

Vi håber at denne artikel har været med til at belyse nogle af årsagerne til, hvorfor unge mennesker rammes hårdt af psykiske lidelser samt gavnede med lidt vejledning i, hvordan man håndterer situationerne. Hvis du mistænker at du, eller en du kender, lider af psykiske lidelser, skal du ikke tøve med at kontakte hjælp. Der er hjælp at hende i alle hjørner af landet. Bor du fx. i Østjylland er der en bred vifte af psykoterapeut i Århus og omegn, som står klar til at hjælpe dig, med lige netop det du mistrives med.