Torben Skovbjerg Larsen, stiftende partner og CEO hos AART

AART skal forske i bygningers sociale livscyklus

Som den første arkitektvirksomhed i Skandinavien etablerede AART i 2018 et tværfagligt effektteam dedikeret til at dokumentere effekten af arkitektur. Året efter lancerede AART et erhvervs-ph.d.-projekt med fokus på arkitekturens samfundsøkonomiske effekter – og nu går AART skridtet videre. Det sker med et nyt erhvervs-ph.d.-projekt, der som det første af sin art skal forske i bygningers sociale livscyklus. Projektet er funderet i et samarbejde med Aarhus Universitet og støttet af Realdania og Innovationsfonden.

”For os er arkitektur aldrig et mål i sig selv. Det er altid et middel til at gøre en forskel. At udvikle ny viden om arkitekturens effektfulde potentiale er derfor en del af vores DNA – og derfor har vi nu indledt et ambitiøst forskningssamarbejde, hvor vi sammen med Aarhus Universitet skal undersøge bygningers sociale livscyklus,” fortæller Torben Skovbjerg Larsen, stiftende partner og CEO hos AART.

Forskningssamarbejdet er funderet i et erhvervs-ph.d.-projekt med titlen ’Social commissioning’, der forløber over tre år og har til formål at undersøge, hvordan arkitekturen kan bidrage til at styrke bygningers sociale livscyklus gennem et øget fokus på ibrugtagningen og driften med udgangspunkt i social værdiskabelse og brugernes trivsel. Projektet er en del af Circular Built Environment Research Network støttet af Realdania og Innovationsfonden – et forskningsnetværk med fokus på at fremme en mere cirkulær og dermed bæredygtig byggebranche.

Ph.d.-projekt udvider det bæredygtige felt
Mia Kruse Rasmussen, der er antropolog og en del af AARTs effektteam, bliver ph.d.-forsker på projektet, og hun ser spændende perspektiver i det overordnede tema. For som flere studier peger på, så defineres og praktiseres bæredygtighed i byggeriet stadig relativt snævert med fokus på de miljømæssige aspekter, mens de sociale aspekter ofte overses.

”Bæredygtig arkitektur handler om andet og mere end energi og byggematerialer. Det handler i høj grad også om mennesker. Om samspillet mellem mennesker og bygninger, og hvordan vi oplever og bruger bygninger. Det samspil er altafgørende for, hvordan bygningerne performer i virkeligheden, og det er netop det, vi stiller skarpt på i det nye ph.d.-projekt,” fortæller Mia Kruse Rasmussen.

Bygninger skal udnytte deres fulde potentiale
I ph.d.-projektet skal AART forske i, hvordan virksomheden selv og branchen som helhed kan fremme mere socialt bæredygtige bygninger – ikke alene på papiret, men også i praksis. Formålet er derfor at udvikle værktøjer og processer til at dokumentere og understøtte bygningers sociale værdiskabelse, så de i langt højere grad udnytter deres socialt bæredygtige potentiale.

”Med ph.d.-projektet vil vi udforske krydsfeltet mellem det sociale liv og de fysiske omgivelser og udfolde, hvordan vi kan omsætte viden fra dette krydsfelt til en proces for ’social commissioning’. En proces, der med fokus på livet i og omkring bygninger skal styrke den sociale værdiskabelse – både i forhold til eksisterende bygninger og fremtidige byggeprojekter,” fortæller Mia Kruse Rasmussen.

Fakta om erhvervs-ph.d.-projekt
Titel: Social commissioning
Periode: Projektet løber frem til marts 2024
Partnere: AART, Aarhus Universitet og BUILD
Finansiel støtte: AART, Realdania og Innovationsfonden
Erhvervs-ph.d.-studerende: Mia Kruse Rasmussen
Hovedvejleder: Steffen Petersen, Civil and Architectural Engineering, AU
Bivejleder: Marie Stender, seniorforsker, AAU, BUILD

AART architects A/S er en af Danmarks førende arkitektvirksomheder med 150 ansatte på kontorer i Aarhus, København, Oslo og Stockholm. Herfra rådgiver virksomheden bygherrer i hele Skandinavien om at udvikle organisationer og samfund med arkitekturen som katalysator. Aktuelt er virksomheden engageret i udviklingen af mere end halvanden million kvadratmeter på tværs af skala og sektor – fra Norges kulturelle flagskib, Vikingtidsmuseet i Oslo, til Sveriges største gymnasium, Hedda Anderssongymnasiet i Lund, og Danmarks nye koldkrigsmuseum, REGAN-Vest i Rold Skov.

Laura Sofie Toftdahl Olsen

Press contact Senior kommunikationspartner Presse og kommunikation +3024 0400