Husägarnas utgifter ligger på all time high i första kvartalet 2024, men räntorna är nu på väg ner, visar Zmarta Husägarindex.

Zmarta Husägarindex (Q1, 2024): Utgiftstaket nått för luttrade husägare

Hårt prövade husägare tvingas återigen se sina utgifter för boendet öka till nya rekordnivåer. Men räntebördan börjar lätta. I februari vände de rörliga bolåneräntorna nedåt och fallet utökades i mars. Det visar Zmarta Husägarindex, även kallat Villaindex, för det första kvartalet 2024.

Zmarta Husägarindex har tagits fram i syfte att ge människor en uppfattning om hur stora utgifterna kan vara för att bo i småhus (villa, kedjehus, radhus och parhus).

Det visar att husägarnas omkostnader stigit med det dubbla på bara två år. Under januari till mars 2024 har utgifterna för svenska husägare stigit till en ny toppnotering. I riket som helhet har utgifterna ökat till drygt 250 000 kronor om året (85 procents belåning). Husägare i Stockholmsområdet har fått betala drygt 400 000 kronor, med samma belåningsgrad.

För de husägare som har 70 procents belåning har utgifterna stigit till över 210 000 kronor om året, sett till hela riket. I Stockholm är utgifterna för samma hushåll drygt 330 000 kronor. Det är de högsta nivåerna som hittills har uppmätts under Husägarindexets 17 år långa mätperiod, men snart väntar ljusare tider. Efter räntetoppen i januari har hushållens bolåneräntor börjat falla, både i februari och därefter även i mars.

– En rad banker har börjat sänka sina rörliga räntor, vilket nu får effekten att räntebördan börjar att lätta för hårt prövade hushåll. Med största sannolikhet kommer husägarna kunna se fram mot lägre utgifter framöver, säger Ola Söderlind kommunikationsansvarig på Zmarta.

Husägarindex Q1, 2024: Mer info om utgifterna för el, boräntor och försäkringar

För mer information, kontakta:
Kommunikationsansvarig Zmarta/Elskling