Sommarnotan för en bilägare kan landa på 13 000 till 30 000 kronor, enligt en sammanställning av jämförelsetjänsten Zmarta.

Så mycket kostar det att äga bil sommaren 2023

Det finns många fördelar med bil, men det är inte gratis. Bara under sommarmånaderna beräknas notan för en bilägare landa på drygt 13 000 till över 30 000 kronor. Det visar en sammanställning av jämförelsetjänsten Zmarta.

Zmarta har räknat på de ungefärliga kostnaderna för att äga en bil under sommarmånaderna juni-augusti. Som referensbil har vi valt en Volvo V60 D4 Momentum, en mellanklassbil som drar ungefär 0,60 liter per mil. Vi räknar också med en körsträcka på 1 500 mil om året, alltså 125 mil per månad.

Beräkningen visar att sommarnotan landar på cirka 13 300 kronor för att äga och köra bilen under juni, juli och augusti. Räknar vi in värdeminskningen ökar kostnaden till drygt 21 700 kronor. Räkneexemplet förutsätter emellertid att bilen köps kontant. Den som i stället köper samma bil med 80 procents belåning får räkna med en nota på drygt 23 000 kronor. Inklusive värdeminskning ökar siffran till närmare 31 500 kronor.

– Ska du köpa bil är det många variabler som måste jämföras. Alltifrån bränslekostnader till försäkring och sedan måste du ställa det mot andra transportmedel och hur många som ska åka tillsammans. Ju fler som samåker, desto billigare blir det att välja bilen, säger Caroline Wedberg, hushållsekonom på Zmarta.

Osynliga kostnaden störst
Den kanske allra största kostnaden för en bilägare är den som inte syns förrän bilen säljs: värdeminskningen. I synnerhet för en ny bil där halva värdet beräknas försvinna redan efter fem år. Bränslekostnaden är en annan betydande kostnad, men beror förstås på hur långt bilen körs. En tredje är billånet som också är beroende av hur mycket pengar som lånas.

Bilkostnader som kan påverkas
Att serva sin bil är inget måste, men det är att rekommendera då det kan förlänga livslängden på bilen. Kostnaderna för fordonsskatt, besiktning och bilförsäkring är däremot obligatoriska. Försäkringspremien avgörs av en rad faktorer som bland annat bostadsadress, ålder och bilmodell. Statistik som Zmarta har tagit fram visar till exempel att du får billigast försäkring om du bor i Västerbotten och kör en Suzuki. Men priserna kan ändå variera kraftigt.

– Här gäller det att jämföra försäkringsbolagens villkor och se över vilka behov du har så att du inte betalar för något du inte behöver. Otrohet lönar sig nästan alltid när det gäller försäkringar, så har för vana att se över dem minst en gång om året, säger Caroline Wedberg.

Så har vi räknat:
Pris för Volvo V60 D4 Momentum: från 337 000 kr
Värdeminskning: Cirka 2 808 kr/mån (Under de första fem åren)
Drivmedel (diesel): 3 213 kr/mån (dieselpris 25,71 kr/liter + körsträcka 125 mil)
Försäkring: 328 kr/mån
Service: 335 kr/mån
Skatt: 244 kr/mån
Besiktning: från 33 kr/mån
Däck: 266 kr/mån
Eventuellt lån: 3 262 kr/mån*

Totalt: 4 419 kr/mån (7 227 kr/mån, inkl. värdeminskning). Med 80% belåning: 7 681 kr/mån (10 489 kr/mån, inkl. värdeminskning).

*Ränteexempel: Annuitetslån 10 år, rörlig ränta 7,9% (0 kr i start- och aviavgift) ger effektiv ränta på 8,19%. Totalt lånebelopp 270 000 kr (80% belåning).

PR- och Kommunikationsansvarig