Zmartas vd Catharina Skommevik med hunden Luna, som också är det populäraste hundnamnet 2023.

Mest populära hundnamnen 2023

Allt fler hundar får namnet Luna i Sverige. Under de senaste fem åren har Luna klättrat 48 placeringar på den totala topplistan. Det är också årets mest populära hundnamn. Det visar statistik från Jordbruksverket som Zmarta har begärt ut. Statistiken visar samtidigt att antalet registrerade hundar faller tillbaka.

Under årets första sex månader har 35 116 hundar registrerats i Sverige. Det är en minskning med drygt 3 procent jämfört med samma period i fjol. Bland de nyregistrerade hundarna under första halvåret 2023 är Luna det mest populära namnet. Trenden har varit på uppåtgående en längre tid. Sett till de senaste fem åren har Luna klättrat från plats 58 till plats nummer 10. Flest Luna finns i Stockholms län följt av Skåne och Västra Götaland.

– Precis som hundar är människor ett flockdjur och de senaste åren har flocken bestämt sig för att Luna är ett väldigt fint hundnamn. Att Luna är populärt har vi också märkt av i samband med att ägarna tecknar hundförsäkringar via oss, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar.

Luna må vara årets mest populära hundnamn. Den totala listan över de vanligaste hundnamnen toppas däremot fortfarande av Molly, se topp 100 här. Idag finns det drygt 9 000 hundar registrerade med namnet Molly. Tvåa ligger Bella och därefter Charlie. Topptrion har varit densamma de senaste fem åren. Däremot har tre nya namn tagit sin in på topp-tio-listan. Förutom Luna på tionde plats återfinns även Bosse (5) och Enzo (8) numera i namntoppen.

Mest populära hundnamnen 2023 (nyregistreringar jan-juni):
1. Luna
2. Bella
3. Molly
4. Milo
5. Bosse
6. Doris
7. Charlie
8. Enzo
9. Sally
10. Harry

Vanligaste hundnamnen (samtliga registrerade hundar):