Sommarstuga på Gällnö i Stockholms skärgård. | Zmarta

Här har stugpriserna stigit mest på tio år – Län för län

Priserna på fritidshus har ökat kraftigt de senaste tio åren. Störst prislyft syns i Gotlands, Gävleborgs och Jönköpings län där de mer än fördubblats under perioden. Den lägsta prisstegringen syns i Kalmar följt av Norrbotten och Örebro. Det visar siffror som jämförelsetjänsten Zmarta har tagit fram.

Under pandemin rusade priserna på fritidshus som toppade på många håll 2022. Sedan dess har priserna gått ner drygt 5 procent. Men även om vi ligger en bit under toppnivåerna så har stugpriserna ökat kraftigt sett till den senaste tioårsperioden – närmare 90 procent för riket som helhet. Det visar en genomgång som Zmarta har gjort med hjälp av siffror från Mäklarstatistik.

– Det har helt klart legat ett högtryck över marknaden för fritidshus under det senaste decenniet. Den främsta förklaringen är de historiskt låga bolåneräntorna som dominerat drygt åtta av de här tio åren, säger Ola Söderlind, hushållsekonom på Zmarta.

Här har bopriserna dubblats på fritidshus

I fem av de svenska länen har priserna på ett genomsnittligt fritidshus (66 kvadratmeter) mer än dubblerats, visar Zmartas genomgång. Den största prisökningen under perioden syns på Gotland. Här har priserna stigit med nästan 105 procent mellan åren 2013-2023. Nästan lika stort är prislyftet i Gävleborg (104%) och Jönköping (103%) under samma period. Övriga två län där priserna minst har dubblerats under perioden är Kronoberg och Skåne.

Stugägarna som gjort miljonvinster

Den stugägare som skulle ha fått ut den största vinsten, i kronor räknat, är den som har investerat i ett fritidshus i Stockholm. Den som köpte ett genomsnittligt fritidshus i länet för tio år sedan har gjort en potentiell vinst på närmare 1,2 miljoner kronor – efter att vinstskatten dragits av. Procentuellt sett hamnar däremot Stockholm i bottenskiktet med en prisuppgång på drygt 80 procent, vilket är långt under snittet för perioden. Näst störst profit har stugägarna på Gotland gjort där den potentiella vinsten är närmare 1,2 miljoner kronor. Därefter kommer Halland där den genomsnittlige stugägaren skulle kunna sälja med en vinst på 980 000 kronor, efter att vinstskatten dragits av.

Prisutvecklingen på fritidshus 2013-2023 – Län för län

Län

Snittpris 2013

Snittpris 2023

Prislyft (%)

Möjlig vinst (efter vinstskatt)

Gotland

806 236 kr

Källa: Zmarta/Mäklarstatistik

Om undersökningen
Zmarta har utgått från Mäklarstatistiks årshistorik där vi har utgått från de genomsnittliga kvadratmeterpriserna för 2023. Med hjälp av den har Zmarta tagit fram priset på ett genomsnittligt fritidshus som har en boyta på 66 kvadratmeter. Därefter har vi använt K/T-talen för att beräkna priset för samma stuga 2013. Vinsten har räknats fram genom att ta bort 22 procent i vinstskatt från mellanskillnaden.