Gå direkt till innehåll
Se till att teckna rätt bilförsäkring innan du ger dig ut på vägarna i sommar | Zmarta

Farligaste vägarna i midsommar - 63 väntas skadas i trafiken

Jämförelsetjänsten Zmarta har låtit Transportstyrelsen analysera midsommartrafiken de senaste fem åren. Statistiken visar att risken för en olycka är 30 procent högre jämfört med en vanlig sommardag. Under de senaste fem midsommarhelgerna har minst 314 människor skadats i trafikolyckor, i snitt 63 varje midsommar. Här är listan över de mest olycksdrabbade vägarna.

Midsommar är en av årets största högtider där många ger sig ut på vägarna för att resa till vänner och familj för att fira. Tyvärr innebär det också en kraftigt ökad risk för trafikolyckor. Enligt statistiken kommer cirka 63 människor att skadas i midsommartrafiken 2024 eller närmare 16 personer varje dag. Det är genomsnittet för de fem senaste årens midsommarhelger (tor-sön). Det är 30 procent fler än under en vanlig dag i juni. Det visar statistik som Zmarta har låtit Transportstyrelsen ta fram.

– Det är dystra siffror men tyvärr bara toppen av ett isberg, då statistiken endast visar de olyckor som rapporterats in till myndigheter. För att öka medvetenheten om riskerna har vi tagit fram en lista på de mest utsatta vägarna och vad du ska tänka på inför resan, säger Åsa Hauer på Zmarta.

För att skydda sig själv och sina medpassagerare om olyckan skulle vara framme, är det avgörande att ha en bra bilförsäkring och trafikförsäkring. En omfattande försäkring kan täcka kostnader för både materiella skador och personskador och kan även ge ersättning för bortfall av inkomst vid längre sjukhusvistelser. Läs mer: Det här täcker bilföräkringen

Tips för en säkrare midsommarresa

Förutom att ha en bra försäkring finns det flera saker du kan göra för att minska risken för olyckor:

1. Planera din resa i förväg: Undvik de mest trafikerade tiderna, om möjligt.
  2. Var utvilad: Kör aldrig när du är trött.
  3. Håll hastighetsgränserna: Anpassa hastigheten efter väg- och väderförhållanden.
  4. Håll avstånd: Ge dig själv tillräckligt med utrymme för att reagera på oväntade händelser.
  5. Undvik distraktioner: Håll fokus på vägen och använd handsfree om du måste prata i telefon.

Sverige farligaste vägar – här sker flest olyckor under midsommar:

1. E4 Stockholm-Gävle
20. E12 Umeå-Kåtviken
21. E14 Åre-Sundsvall
22. E65 Ystad-Malmö

Så många skadar sig under midsommarhelgen:

Antal skadade
2019 50
2020 65
2021 67
2022 72
2023 60

Källa: Zmarta/Transportstyrelsen

För mer information, kontakta:
Ola Söderlind
Kommunikationsansvarig Zmarta/Elskling
ola.soderlind@zmartagroup.com
+46 (0)76–141 14 66

Om Zmarta
Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolån, konsumentlån, försäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.