Catharina Skommevik, vd för Zmarta.

Catharina Skommevik blir ny vd på Zmarta

Catharina Skommevik blir ny vd för Zmarta och ska leda bolaget och dess varumärken mot nya framgångar på den nordiska marknaden. Catharina Skommevik tillträder rollen som vd den 1 april 2022.

Zmarta, som också har varumärket Elskling i portföljen, hjälper varje år hundratusentals privatpersoner och företag att jämföra banklån, försäkringar, elavtal och bolån. Under nytt ledarskap skapas nu nya stora möjligheter till att utveckla verksamheten och hjälpa ännu fler.

– Vi har stora ambitioner för framtiden och vill maximera våra möjligheter i en konkurrensutsatt bransch. Det är därför viktigt att vi håller fast vid vår expansiva strategi framåt med full fart. Jag är därför otroligt glad över att ha Catharina med oss på denna tillväxtresa. Hon har mer än 15 års chefserfarenhet från att framgångsrikt ha skapat bästa möjliga förutsättningar för tillväxt. Jag är därför övertygad om att Catharina kommer leda Zmarta till fortsatta framgångar, säger Morten Heuing, president Bauer OCP.

– Jag känner mig väldigt glad och stolt över att få möjligheten att leda Zmarta Group in i framtiden. Tillsammans med teamet ser jag fram emot att hjälpa människor att fatta mer välgrundade beslut kring sin privata ekonomi. Jag ser en stor potential i branschen och att Zmarta Group har vad som krävs för att lyckas, säger Catharina Skommevik, ny vd för Zmarta.

Catharina Skommevik kommer närmast från Schibsted där hon arbetar som SVP Finance för den nordiska Classifieds-verksamheten samt som CFO för Blocket i Sverige. Innan dess spenderade hon 12 år inom FMCG och Orkla, i olika ledande roller inom ekonomi och försäljning. Catharina är en förändringsledare som leder med stort engagemang och fokus på affären.

– Zmarta är i en unik position att påverka människors vardag genom att erbjuda innovativa tjänster som gör det enkelt att ta ekonomiska beslut som passar för de egna behoven. Det är något som jag ser fram emot att bygga Zmarta på, säger Catharina Skommevik.

Elsa Berg Bjärtun har lett Zmarta som interim vd sedan juni 2021 och intar nu en ny roll som Chief Commercial Officer (CCO) för bolagets samtliga varumärken och marknader. Under Elsas ledarskap har Zmarta genomgått en omstrukturering med fokus på nytt ledarskap, något som har banat väg för en snabbare tillväxt, ett ökat fokus på produktutveckling och kundnöjdhet, inom bolagets samtliga varumärken och marknader.

– Zmarta har lyckats otroligt bra hittills. Samtidigt har bolaget bara skrapat på ytan kring vad som faktiskt är möjligt. Både i antalet människor som vi kan hjälpa och de möjligheter som ny teknik ger oss. Vårt erbjudande i kombination med vår branschunika produktportfölj ger oss en mycket stark position för att ta tillvara på de tillväxtmöjligheter som finns inom vår marknad. Nu ser jag fram emot att fortsätta arbetet med att bli en stark plattform som ger fler människor möjligheten att förbättra sin privatekonomi, säger Elsa Berg Bjärtun, interim vd och Chief Commercial Officer Zmarta Group.