Bentley, Ferrari och Tesla – Lyxbilarna med dyrast försäkringar

Bentley, Ferrari och Tesla – Lyxbilarna med dyrast försäkringar

Under det senaste året har över 40 000 bilförsäkringar tecknats via jämförelsesajten Zmarta (tidigare Insplanet). Här är listan över de 20 dyraste försäkringspremierna som toppas av lyxbilar som Bentley och Ferrari. Annars är Tesla det bilmärke som förekommer flest gånger på den exklusiva listan. I Zmartas jämförelsetjänst för bilförsäkringar ingår bland annat ICA Försäkring, Dina Försäkring och Länsförsäkringar Stockholm.

Bland bilarna som har försäkrats via Zmarta under det gånga året, finns ett antal i den mer exklusiva skaran. En genomgång visar att den högsta försäkringspremien under perioden har tecknats för en Bentley Bentayga. Priset för att helförsäkra den här exklusiva SUV:en var närmare 50 000 kronor. Tvåa på listan placerar sig också en Bentley, fast av modellen Contintental GT Speed. Bilägaren betalade drygt 40 000 kronor för att helförsäkra den. Trea på listan återfinns en Ferrari Portofino. Här uppgick försäkringspremien till närmare 35 000 kronor.

– Några av de här försäkringarna kostar lika mycket som en begagnad bil. Men det skulle förstås bli ännu mer kostsamt för de här ägarna att stå utan bilförsäkring ifall olyckan skulle vara framme eller om någon skulle få för sig att stjäla dyrgriparna. Då kan det vara värt vartenda öre, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar.

Tesla vanligast på exklusiva listan
Bland de dyraste bilförsäkringarna som tecknats via Zmarta är Tesla det bilmärke som förekommer flest gånger. Totalt finns det fem stycken Tesla på 20-i-topp. Dyrast av dem är en helförsäkring för en Tesla Model S. Bilen har en försäkringspremie på närmare 33 000 kronor. Mercedes är det näst vanligaste bilmärket på listan, följt av Audi, Bentley, BMW och Maserati. Samtliga har två bilar vardera bland de 25 dyraste bilförsäkringarna.

Avgörande för priset på bilförsäkringen
Det finns en rad faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen som till exempel årsmodell, försäkringstagarens ålder och bostadsadress. Bilförsäkringens omfattning spelar också in på priset (trafik-, halv- eller helförsäkring samt tilläggsförsäkringar). Allt handlar i slutänden om hur stor risken för skador och olyckor är i försäkringsbolagens ögon. Statistiskt sett är exempelvis unga och mer oerfarna förare inblandade i fler trafikolyckor än vad äldre är. Därför är premien för förare under 25 år också högre. Stöld- och skaderisken är som störst i storstäderna och bor du i ett särskilt olycksdrabbat område blir försäkringen också dyrare. Läs mer om hur du kan sänka priset på bilförsäkringen här

Dyraste bilförsäkringarna 2022:

Bilmodell Försäkringstyp Pris (kr)
1. Bentley Bentayga Hel 47 259
2. Bentley Continental GT Speed Hel 41 272
3. Ferrari Portofino Hel 34 400
4. Mercedes-Benz CLA Hel 32 797
5. Mercedes-Benz –AMG GT Hel 27 800
6. Tesla Model S Hel 26 613
7. Audi SQ7 Hel 26 400
8. Audi S8 Hel 25 320
9. BMW X6 M Hel 25 000
10. BMW X7 Hel 23 722
11. Tesla Model X Hel 23 248
12. Maserati Levante Diesel Hel 22 536
13. Tesla Model X Hel 21 189
14. Tesla Model X Hel 20 740
15. Nissan 350Z Hel 19 831
16. KIA Stinger Hel 19 823
17. Maserati Ghibli DIE Hel 19 632
18. Mercedes-Benz Sprinter 318 CDI Hel 18 972
19. Lancia Thema Hel 18 954
20. Tesla Model 3 Hel 18 036

* Dyraste bilförsäkringarna som tecknats via Insplanet/Zmarta 2022.

Åsa Hauer
Affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar