Thomas Gerlach, ny General Manager för Zeppelin Sveriges affärsområde Construction.

Thomas Gerlach ny General Manager för Caterpillars entreprenadmaskiner i Sverige

Som ett led i Zeppelins stora satsning på Caterpillar i Sverige har nuvarande försäljningsdirektören Thomas Gerlach utsetts till ny General Manager för Zeppelin Sveriges affärsområde Construction.

– Vi har en spännande tid framför oss. Zeppelin har en hög ambitionsnivå för Sverige och siktar stort inom samtliga områden. Vi ska öka marknadsandelen i Sverige, synas mer och bli ännu mer närvarande på marknaden. Därför känns det väldigt inspirerande att bli General Manager för Zeppelins och Caterpillars breda utbud inom anläggning och entreprenad, berättar Thomas Gerlach.

Ökad närvaro och proaktivitet

Zeppelins strategi innebär bland annat en ökad lokal närvaro och ett större utbud.
– Vi ska höja servicegraden och arbeta mer lokalt närmare våra kunder men även satsa på fler tjänster, allt från telematik till kundvård och proaktivitet. Sen kommer produktprogrammet att fortsätta utvecklas med nya uppgraderade maskinmodeller och fler redskap och tillbehör, säger Thomas.

Tillväxtmålet tydligt och har redan gett effekt

En del för att klara satsningen bygger på rekrytering.
– Zeppelin är en stark ägare som varit en framgångsrik partner till Caterpillar ända sedan 1954 och för att klara våra nya mål ska vi växa med både medarbetare, kunskap och nyinvesteringar. I närtid innebär det till exempel att vi ska anställa och utbilda fler mekaniker till våra serviceverkstäder. Vi kommer även att ha fler färdigutrustade maskiner hemma för snabba leveranser, förklarar han.

Tillväxten ökade redan under 2020.
– Trots att det varit ett speciellt år med Corona-viruset har vi stärkt vår position på marknaden för såväl kompakta som större maskiner. Vår marknadsandel inom antal sålda maskiner i Sverige växte med ett par procent under förra året vilket vi är mycket glada för, berättar Thomas.

Gillar både Caterpillar och fotboll

Thomas Gerlach är 40 år och har en mångårig erfarenhet av Caterpillar redan från tiden med Pon Equipment. Han har haft flera befattningar inom affärsutveckling, service och försäljning. Thomas är utbildad ingenjör och har examen inom maskinteknik och industriell ekonomi. Familjen består av fru och två döttrar, han gillar resor och idrott med stort fokus på fotboll.

För mer information kontakta:

Thomas Gerlach, General Manager division Construction, Zeppelin Sverige: 070-556 76 88, thomas.gerlach@zeppelin.com