Gå direkt till innehåll
Elbilens räckvidd ska vara så lång som möjligt. När batterierna används för uppvärmning minskar snabbt milen på vägen. Detta problem får nu sin lösning.

Zemission hjälper EU utveckla batteriuppvärmning för elfordon

EU kliver in för att främja fordonstekniken

Albatross är ett EU-projekt som involverar 21 företag från 10 länder, de tar alla med sig sin respektive expertis till projektet. Zemission är en del av projektet och ansvarar för utsläppsfri uppvärmning av elbilens batteripack. Batterierna måsta alltid ha en temperatur mellan 20° och 40° C. Det slutliga målet är ett batteripack med maximerad prestanda, genom att använda dagens tillgängliga teknik. Under 2023 kommer resultatet att presenteras.

Avgaser som man kan andas

Zemissions system är oöverträffad när det gäller effektivitet och utsläpp. Zero-emission innebär att utsläppen innehåller endast vatten och varm luft. CO2-utsläppen är neutrala vid användning av etanol eller HVO. Skadliga utsläpp av CO, HC, NOx och PM ligger alla under omgivnings nivåerna. Med andra ord är avgaserna andningsbara och fungerar bra i trånga utrymmen, som ett garage.

Zemission och de andra bolagen i Albatrossprojektet kommer att ge en teknisk boost till den europeiska fordonsindustrin genom att utveckla det mest effektiva batteripaketet för elfordon.

Claes Randholm

Presskontakt +46-70-394 24 12

Vi är Zemission

Vi är ett dedikerat team av visionärer, entreprenörer och kunniga yrkesmän som arbetar för att förbättra världen samtidigt som vi skapar bra affärer. Vår unika teknikplattform erbjuder högeffektiv förbränning med nollutsläpp och är applicerbar på otaliga produktområden och processer över hela världen. Zemission AB finns i Lund och företaget har varit verksamt sedan 2010.

Zemission AB

Scheelevägen 17