Gå direkt till innehåll
Zcoolys nya styrelse. Från vänster: Fredrik Wadström, Adam Lindberg, Evelina Lindgren, Karl Dreijer, Carl-Johan Westring

Pressmeddelande -

Zcooly tar in nya tunga namn inom education och tech i styrelsen - skall främja fortsatt tillväxt.

Under sommaren har flera nya namn tillkommit styrelsen i det snabbväxande edtechbolaget Zcooly. Adam Lindberg, med gedigen erfarenhet inom tech, tar plats som ny styrelseordförande. Carl-Johan Westring, tidigare president på EF Education First, och Karl Dreijer, som representerar Familjen Anders Dreijer, tillträder som ledamöter. Ambitionen är att nya perspektiv och kompetenser ska bidra till att företagets tillväxtresa fortsätter i oförminskad takt.

– Det är oerhört kul att vi nu fått in rätt kompetens för att inleda nästa steg och kan fortsätta växa. Med den nya styrelsen får vi en bredd och ett djup inom tech, education, finans och tillväxt, säger Jonathan Wadström, vd och grundare av Zcooly.

Förra året anslöt Evelina Lindgren, vd på Apak. Efter ett händelserikt år med kapitalanskaffning och företagsförvärv har Zcooly lyckats öka omsättningen med över 120 procent jämfört med förra året. Nu siktar de på att ta nästa steg som företag med en delvis ny styrelse med Carl-Johan Westring, Karl Dreijer och, den nye ordföranden, Adam Lindberg.

– Det ska bli väldigt kul att bidra till att utveckla Zcooly i en tid när företagets erbjudande är attraktivare än någonsin. Den nya generationen föräldrar och skolpersonal har en helt annan inställning till lärande genom spel än tidigare. Det ska vi ta vara på, säger Adam Lindberg, nytillträdd styrelseordförande för Zcooly.

Ny ordförande med lång erfarenhet

Adam Lindberg började sin karriär som sjöofficer i flottan och har sedan dess haft flera ledande befattningar inom näringslivet, främst inom vårdbranschen. Bland annat har han varit på snabbväxande ApoEx under många år. På senare tid har han övergått till en mer rådgivande roll och har flera prestigefyllda styrelseuppdrag bakom sig. Just nu sitter han i styrelserna för bland annat e-commercebolaget Buyersclub, Colivia, som är verksamma inom HR-branschen, och ApoEx. Med sin långa erfarenhet av styrelsebefattningar och sitt stora nätverk ska han bidra till att etablera Zcooly som ett av Europas främsta edtech-företag.

– Jag tycker att ordet ordförande är väldigt bra för att beskriva mitt arbete i styrelsen. Min uppgift är att samla gruppens alla perspektiv och se till att vi gemensamt kommer fram till en tillväxtstrategi som alla skriver under på. Vi har fått in väldigt duktiga personer i en redan stark styrelse och jag ser mycket fram emot höstens arbete, säger Adam Lindberg innan han avslutar:

– Personligen vill jag fokusera på att bygga kraftig omsättningstillväxt tillsammans med en liten grupp strategiska investerare.