Zalando tillkännager House of Dagmar som den första vinnaren av Zalando Sustainability Award under Copenhagen Fashion Week

House of Dagmars arbete för att producera moderiktiga plagg av hög kvalitet med lägre miljöpåverkan stod ut från konkurrenterna och därmed vann modevarumärket första pris i Zalando Sustainability Award. Som en del av priset kommer House of Dagmar och Zalando gemensamt skapa en exklusiv klädkollektion för att ytterligare utforska hållbara lösningar.

Zalando, Europas främsta onlineplattform för mode och livsstil, tillkännager House of Dagmar som vinnare av Zalando Sustainability Award, i samarbete med Copenhagen Fashion Week. House of Dagmar imponerade särskilt med sin starka hållbarhetsambition som implementeras genom hela arbetskedjan. Säsongens kollektion visas upp och kan utforskas i Zalando Greenhouse. House of Dagmar vinner dels ett ekonomiskt pris och dels ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kollektion. Kollektionen kommer fortsätta att utforska hållbarhetslösningar inom alltifrån design och material till produktionsprocesser, tekniska lösningar och spårbarhet. För att ytterligare stödja varumärket kommer Zalando göra stora delar av kollektionen som visas på Copenhagen Fashion Week,tillgänglig för sina mer än 35 miljoner kunder från 17 europeiska marknader.

– Vi är glada och stolta över att kunna tillkännage House of Dagmar som vinnare av vårt första hållbarhetspris, Zalando Sustainability Award. Det här är nästa steg på vår resa mot mer hållbara lösningar. Tillsammans vill vi utforska och förbättra användning av material, produktionsprocesser och tekniska lösningar. Hållbarhetspriset är ett väldigt viktigt för oss när vi fortsätter vårt samarbete med Copenhagen Fashion Week och vårt arbete med att stödja varumärken för att verkligen driva en förändring och ha en positiv påverkan på människor och planet, säger Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando.

Enligt juryn är svenska House of Dagmars engagemang för en mer hållbar framtid uppenbart. Med en medvetenhet om att val av material utgör 70% av ett varumärkes klimatavtryck, tas alla icke-hållbara material bort från kollektionerna och ersättes med mer hållbara alternativ. Detta innefattar återvunna material eller alternativ med mindre kemikalier och vattenförbrukning. Märkets ansträngningar för att ha en positiv påverkan noteras i den senaste kollektionen, där 90% av plaggen är märkta som ”GOOD CHOICE”, vilket visar att de är skapade av mer hållbara tyger. House of Dagmar började dessutom mäta sitt årliga fiberavtryck 2017 och har sedan dess minskat vattenförbrukningen med 41%. Slutligen betonar juryn att House of Dagmar har utökat sina ansträngningar för att förstå försörjningskedjor och säkerställa att arbetstagarnas rättigheter uppfyller varumärkets egna höga krav.

– Tack Zalando för att ni hjälper oss alla att sätta fokus på hållbarhet i branschen och för att ni valde oss att ta del av den första utmärkelsen av Zalando Sustainability Award. Vi känner oss inspirerade att göra ännu mer. Med ett år som det vi har bakom oss, är det här nytändningen vi behöver för att fortsätta se framåt. Vi är så glada över att få erkännande för vårt arbete och att fokus sätts på hållbarhetsfrågor. Vi har gjort det här i mer än 15 år nu, och eftersom mode och hållbarhet inte är ett spel eller en sport där bara ett varumärke kan vinna känner vi att vi vill dela detta erkännande med många av våra mycket ambitiösa branschkollegor. Vi i teamet House of Dagmar tar ödmjukt emot priset. Som ett team gör vi verkligen vårt bästa i frågan, men vi har fortfarande en väldigt lång väg att gå för att uppnå våra egna mål. Detta ger oss en push för att fortsätta sätta ännu högre mål, säger Sofia Wallenstam, Brand Director på House of Dagmar.

Andrapriset går till Marimekko, som också framstår som ett utmärkt exempel på hur ett varumärke kan närma sig ett helhetsfokus för att integrera hållbarhet i hela arbetskedjan. Marimekko visade upp en tidlös kollektion på Fashion Week, skapad av mer hållbara material för att kunna användas oavsett säsong.

Vinnaren valdes ut av sex jurymedlemmar inklusive modellen- och miljöaktivisten Arizona Muse, CEO för Köpenhamns modevecka, Cecilie Thorsmark, CSO för Global Fashion Agenda (GFA), Morten Lehman, hållbarhets- och varumärkesrådgivare, Dio Kurazawa, Director Sustainability på Zalando, Kate Heiny och Buying Director Premium & Luxury på Zalando, Lena-Sophie Roeper. Jurymedlemmarna granskade noggrant varje varumärkes hållbarhetsstrategier, inklusive deras kollektioner och engagemang för hållbara framsteg.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.