Zalando ökade med en miljon nya kunder under Cyber Week 2020

Zalando har under företagets sjätte Cyber Week haft ett rekordstort antal nya kunder. Företagets bruttoförsäljning växte med 35% jämfört med samma period förra året.

Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, har förvärvat över 1 miljon nya kunder under Cyber Week, vilket är nytt rekord för plattformen. Zalando ökade GMV (Gross Merchandise Volume) med 35% jämfört med samma period förra året. Partnerprogrammet Connected Retail stod för en betydande del, 30%, av försäljningen under årets Cyber Week. Försäljningen anpassades och justerades självklart efter den pågående coronapandemin.

– Vår främsta prioritering för årets Cyber Week var att säkerställa våra anställdas hälsa och säkerhet, och samtidigt erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för våra kunder, säger David Schneider, Co-CEO på Zalando. Cyber Week 2020 var ytterligare en milstolpe för vår plattformsstrategi, som visar en stark ökning av andelen partners inom ramen för vårt partnerprogram. Vi har fokuserat på att underlätta för såväl nya som befintliga partners från den fysiska detaljhandeln, som har drabbats av pandemin. Vi ser fram emot att utöka vårt Connected Retail-program ytterligare under 2021.

Bruttoförsäljningen från partnervarumärken via Connected Retail stod för i genomsnitt 30%, en ökning med 20% jämfört med 2019. Över 2300 partners inom detaljhandeln med fysiska butiker deltog i Zalandos Cyber Week via Connected Retail-programmet, varav 250 nya partners under November.

Cirka 7500 ordrar gjordes per minut under de mest välbesökta tiderna. Årets mest sålda artikel under Cyber Week var löparbyxan.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode.