Zalando och Copenhagen Fashion Week har valt ut Fassbender, ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN och Tomorrow Denim till Sustainability Award

Fassbender, ISO.POETISM BY BIRK NIELSEN och Tomorrow Denim är säsongens finalister till Zalando Sustainability Award på Copenhagen Fashion Week, vilken äger rum 1–4 februari 2022. Priset syftar till att uppmuntra modevarumärken att utforska mer hållbara designalternativ och uppmärksamma strategier som bidrar till en mer hållbar bransch. Finalisterna kommer att läggas till det officiella programmet på Copenhagen Fashion Week.

Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, har tillsammans med Copenhagen Fashion Week utsett tyska Fassbender samt danska ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSEN och Tomorrow Denim till finalister av säsongens Zalando Sustainability Award på Copenhagen Fashion Week. Modeveckan äger rum 1–4 februari 2022. Detta är den tredje säsongen i ett treårigt, strategiskt partnerskap mellan Zalando och Copenhagen Fashion Week, och hållbarhetspriset utgör dess kärna. Utmärkelsen, som är öppen för internationella sökande, har som mål att uppmuntra modevarumärken att utforska hållbara alternativ och uppmärksamma strategier som bidrar till en mer hållbar bransch.

Finalisterna har valts ut av en erfaren, internationell jury av ”thought leaders” bestående av Cecilie Thorsmark, VD på Copenhagen Fashion Weeks; Emily Chan, hållbarhetsredaktör på Vogue Great Britain; Arizona Muse, modell, miljöaktivist och hållbarhetskonsult samt Dio Kurazawa, hållbarhets- och varumärkesrådgivaren. Representanter från Zalando i juryn är hållbarhetsdirektör Kate Heiny och Sara Diez, Vice President Category Women. Jurymedlemmarna har granskat de ansökandes grundläggande hållbarhetsarbete och specifikt fokuserat på deras användning av certifierade material, produktionsprocesser, innovation, transparens och förmåga att tillämpa ett mer hållbart förhållningssätt till mode.

Juryn var imponerad av Fassbenders användning av olika hållbara material liksom innovativa produktionsprocesser med 3D-utskrifter och mikrobisk textilfärgning, ISO.POETISM BY TOBIAS BIRK NIELSENs förmåga att inspirera och utbilda kunder, liksom märkets fokus på återvunna material och innovativa färgningstekniker samt Tomorrow Denims holistiska förhållningssätt, från användandet av ekologiskt och återvunnet material till avfallshantering.

– Det är både glädjande och spännande att ha fått ta emot så många ansökningar till årets Zalando Sustainability Award och vi är stolta över att fortsätta vårt strategiska partnerskap med Copenhagen Fashion Week. Prisets popularitet skapar möjligheter att fortsätta arbeta med varumärken som driver på förändringar som har en positiv inverkan på människor och planeten. Vi på Zalando vill gärna nyttja vårt inflytande till att skapa fler hållbara alternativ för konsumenter och vi är glada att se att så många företag är villiga att samarbeta med oss kring detta, säger Kate Heiny, hållbarhetsdirektör på Zalando.

De tre finalisterna kommer att erhålla finansiering för sina produktionskostnader och få visa upp sina skapelser i Zalando Greenhouse - Copenhagen Fashion Weeks officiella hub där det senaste inom hållbart mode visas upp. Vinnaren av Zalando Sustainability Award vinner en prissumma på 20 000 euro och ett partnerskap med Zalando för att utveckla en kapselkollektion som utforskar hållbara framsteg och innovation.

– Jag är glad över att samarbeta med Zalando ännu ett år som en del av domarpanelen på Copenhagen Fashion Week för Zalando Sustainability Award. Det har varit spännande att granska så många nytänkande idéer från märken som eftersträvar ett mer ansvarstagande sätt att driva sina företag. Juryn har valt ut dessa talangfulla designers eftersom vi tror att de har det som krävs för att kunna skapa tillgängligt och nyskapande mode för både konsumenter och branschen, kommenterar jurymedlemmen Cecilie Thorsmark, VD för Copenhagen Fashion Week.

Juryn kommer att genomföra en andra granskning av finalisterna och de kollektioner som visas upp under Copenhagen Fashion Week för att utse en vinnare. Vinnaren kommer att offentliggöras den 3 februari.

Läs mer om Iso.Poetism by Tobias Birk Nielsen
      Läs mer om Tomorrow Denim
      Läs mer om Fassbender

Jurymedlemmar
      Cecilie Thorsmark - VD för Copenhagen Fashion Week
      Kate Heiny - Zalandos hållbarhetsdirektör
      Sara Diaz - Vice President Category Women på Zalando
      Arizona Muse - Modell, miljöaktivist och hållbarhetskonsult
      Dio Kurazawa - Hållbarhets- och varumärkesrådgivare
      Emily Chan - Hållbarhetsredaktör på VOGUE GB

Om Copenhagen Fashion Week:
      Copenhagen Fashion Week är den största modeveckan i Norden och hålls två gånger om året i januari/februari och augusti. Varje säsong välkomnar Copenhagen Fashion Week internationell press, inköpare och branschledare i hela vårt globala nätverk till tre dagar med shower, presentationer och evenemang vid sidan av de två handelsmässorna CIFF och Revolver. Hållbarhet är kärnämnet för Copenhagen Fashion Week, i strävan att skapa mer hållbara förändringar för att inspirera och uppmuntra branschen att ta steg fram mot positiv och ansvarsfull förändring. I januari 2020 offentliggjorde Copenhagen Fashion Week en ambitiös treårig åtgärdsplan för hållbarhet och presenterade ett innovativt system för minimikrav på märken i det officiella programmet som ska gälla från 2023 (www.copenhagenfashionweek.com).

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Bolaget grundades i Berlin 2008 och vi förser idag våra 46 miljoner aktiva kunder på 23 marknader med stil från topp till tå med kläder, skor, accessoarer och skönhet. Sortimentet av internationella varumärken sträcker sig från världsberömda namn till lokala märken. Vår plattform är en one-stop modedestination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för varje aspekt av moderesan: för våra kunder, partners och varje värdefull aktör i Zalando-berättelsen. Vår vision är att vara startpunkten för mode och en hållbar plattform med en nettopositiv påverkan för människor och planeten.