Zalando lanserar Pre-owned i Sverige

Zalando lanserar Pre-owned i Sverige

Ett halvår efter lanseringen utökar Zalando den nya kategorin ”Pre-owned” till sju nya marknader. Från och med den 22 april kommer kunder i Italien, Tjeckien, Sverige, Finland, Danmark, Irland och Österrike att kunna byta in sina begagnade kläder direkt på Zalando och handla artiklar från ett stort samlat och kvalitetskontrollerat sortiment i kategorin ”Pre-owned”, med samma oöverträffade enkelhet som vanligt när det gäller frakt, betalningar och returer.

Zalando lanserar även rapporten It Takes Two, som innehåller insikter och rekommendationer om hur modeindustrin och konsumenter gemensamt kan minska klyftan mellan attityd och beteende inom hållbart mode. Rapporten visar att många konsumenter har svårt att leva i linje med sina prioriteringar inom hållbarhet när de köper kläder. Nästan nio av tio, 86 procent av svenskarna säger sig i rapporten ha upplevt köpångest någon gång efter ett nytt köp. Samtidigt svarar varannan respondent i Sverige att de vill att varumärken ska erbjuda ett second hand-alternativ för att hjälpa dem att agera mer hållbart.

- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda kategorin till de flesta av Zalandos europeiska kunder. Det här är ett viktigt steg för företagets mål där vi vill vara utgångspunkten för mode. Som man kan läsa i Attitude Behavior Gap-rapporten It Takes Two som Zalando precis har publicerat, så ser vi att det är viktigt att vår bransch snabbt investerar i second hand så att våra kunder kan göra mer hållbara val, säger Torben Hansen, Vice President Recommerce på Zalando.

Zalandos kunder i kategorin Pre-owned har hittills visat uppskattning för de snabba leveranserna, att det är enkelt att betala och returnera saker samt att ingen plast används i paketeringen. Zalando har sett en konstant ökande efterfrågan på tjänsten som ligger till grund för utökningen i Europa. I början fanns det 20 000 tillgängliga artiklar på tjänsten, nu är siffran uppe i 75 000 artiklar – allt i snarlikt nyskick.

- Med ”Pre-owned” skapar vi ett alternativ där modeartiklar kan leva vidare med annan kund och vi ser utökandet av den kategorin till sju nya marknader som ett enormt viktigt steg mot vårt mål om att vara utgångspunkten för mode. Det är även en del av vårt mål där vi arbetar mot att förlänga livslängden för 50 miljoner modeartiklar fram till 2023, vilket Zalando åtagit sig att göra för hållbarhetsstrategin do.MORE. Dessutom pilottestar vi plastfria förpackningar för alla beställningar från Pre-owned, vilket följer vårt mål om att sluta använda engångsplast, säger Torben Hansen, Vice President Recommerce på Zalando.

Hur fungerar tjänsten?
Zalando tar emot varor som är i snarlikt nyskick, utan tecken på användning, från över 3 000 kända varumärken. Hela processen är enkel: Kunderna laddar upp en bild på varje vara och väljer kategori och varumärke. Om varan köptes från Zalando, kommer den automatiskt upp i segmentet för ägda varor i deras konto, med all information redan inskriven. Kunderna kan sedan se hur mycket varan är värd om de byter in den. De kan välja att antingen få beloppet som ett Zalando-presentkort eller att Zalando ger pengarna till välgörande ändamål. I sådana fall går pengarna till en av Zalandos donationspartners, Röda korset eller WeForest. Därefter får kunderna en gratis fraktsedel som de kan använda för att skicka varorna till Zalando för kvalitetskontroll. Varje paket kan ta upp till 20 varor.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 38 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.