Zalando fick 4,6 miljoner nya aktiva kunder under 2019

• 31 miljoner aktiva kunder (+17%) gjorde 145 miljoner beställningar under 2019
  • 8,2 miljarder euro GMV (+23,6%), 224,9 miljoner Euro i justerat rörelseresultat 2019
  • Utsikt för 2020: 20-25% GMV-tillväxt, 15-20% intäktstillväxt, 225-275 miljoner Euro i justerat rörelseresultat
  • Zalando expanderar premiumsegmentet och lägger till lyxvarumärken till sortimentet
  • Lansering av ny ”Pre-Owned”-kategori under hösten 2020
  • Planerar nytt logistikcenter i Spanien

Kenneth Melchior, Direktör för norra Europa, kommenterar: "De ekonomiska resultaten bekräftar att vi är på rätt väg mot vårt mål att bli “the Starting Point for Fashion” - utgångspunkten för mode. De nordiska marknaderna går fortsatt mycket bra och tillväxten i regionen ligger över Zalando-koncernens genomsnitt. Med våra senaste tillägg av ikoniska svenska varumärken såsom Lindex, Indiska och Polarn o. Pyret har vi skapat ett ännu starkare erbjudande för våra kunder, som shoppar mest hållbart mode Och vi kommer fortsätta addera fler spännande varumärken till vår plattform under året.

Vi kommer också fortsättningsvis fokusera på en ökad tillväxt, samtidigt som vi växlar upp vårt arbete med hållbarhet. Vi ser en ständigt växande efterfrågan på hållbart mode, särskilt bland våra svenska kunder. Zalando erbjuder redan idag ett av Europas största hållbara modesortiment, och detta kommer vi alltså att utöka än mer framöver."

BERLIN, DEN 27 FEBRUARI 2020 // Zalando växte betydligt under 2019 med 145 miljoner beställningar, mer än fyra miljarder webbplatsbesök och 4,6 miljoner nya aktiva kunder. Ett rekordantal på 31 miljoner kunder (2018: 26,4 miljoner) shoppade på Zalando under det gångna året, vilket flyttar företaget närmare sin vision om att bli the Starting Point for Fashion, utgångspunkten för mode, i Europa.

Den markanta ökningen av nya kunder innebär en stark finansiell tillväxt för Zalando. För hela året 2019 ökade Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil sin GMV (Gross Merchandise Volume) med 23,6% till 8,2 miljarder Euro (2018: 6,6 miljarder Euro). Intäkterna ökade med 20,3% till 6,5 miljarder Euro (2018: 5,4 miljarder Euro) och det justerade rörelseresultatet ökade till 224,9 miljoner Euro (2018: 173,4 miljoner Euro). Tillväxten var särskilt stark under det fjärde kvartalet, drivet av ett rekordresultat för Cyber Week: GMV-ökning på 24,3% till 2,5 miljarder Euro, ökade intäkter på 19,5% till 2 miljarder Euro och ett rörelseresultat på 110,4 miljoner Euro.

– Vi ser tillbaka på ett mycket framgångsrikt år där vi har uppnått starka finansiella resultat under varje kvartal. Samtidigt har vi gjort stora framsteg på vår strategiska dagordning, säger David Schröder, Finansdirektör på Zalando.

I linje med sin plattformsstrategi ökade Zalando andelen av sitt partnerprogram avsevärt. I slutet av året stod partnerprogrammet för 15% av Zalandos GMV i webbshoppen. Tillväxten möjliggjordes genom tjänster som Zalando Fulfillment Solutions (ZFS) och Zalando Marketing Services (ZMS) - tjänster som underlättar för varumärken växa på Zalando-plattformen. Under det fjärde kvartalet fraktades cirka 40% av alla partnerprogramsvaror genom ZFS.

Under 2020 kommer Zalando att göra flera investeringar som understryker företagets ambition om att bli utgångspunkten för mode. För det första kommer företaget att utöka sitt premiumsegment till att omfatta även lyxvarumärken. För att vinna ännu fler marknadsandelar på den europeiska modemarknaden planerar Zalando att fördubbla sitt premium- och lyxutbud före årets slut 2023. Företaget har nyligen lagt till lyxvarumärken som Moschino Couture och Alberta Ferretti och kommer att ytterligare utöka kategorin genom att skapa en inspirerande och relevant upplevelse för både kunder och varumärkespartners.

– Särskilt yngre kunder gillar att blanda och matcha välkända varumärken med mer nischade sport- och designervarumärken. Premium har varit vår snabbast växande kategori under de senaste månaderna, och vi ser en enorm potential att bygga vidare på det, säger David Schneider, VD på Zalando.

Dessutom ska företaget lansera ”Pre-Owned” som en ny kategori i Zalando-shoppen. Från och med tredje kvartalet 2020 kommer kunder både kunna köpa kuraterade second hand-produkter, samt sälja sina använda modeplagg till Zalando. Lanseringen av kategorin stöder Zalandos ambition att bygga djupa kundrelationer och föra företaget närmare målet att bli en hållbar modeplattform.

Under årer kommer Zalando även att utöka sitt europeiska logistiknätverk genom att öppna ett lokalt lager i Spanien. Med detta lager kommer Zalando att förbättra sitt kunderbjudande avsevärt och därmed möjliggöra framtida kundtillväxt i regionen.

I linje med sin tillväxtstrategi för 2023/24 räknar Zalando med att växa sin GMV mellan 20 och 25% och förväntar sig att intäkterna kommer att växa mellan 15 och 20% 2020. Företaget räknar med fortsatt lönsam tillväxt och en justerat rörelseresultat mellan 225 och 275 miljoner Euro, samt investeringar på cirka 330 miljoner euro. Dessa förväntningar utesluter en potentiell negativ påverkan orsakad av Coronaviruset.

Noteringar till media och kapitalmarknad
Zalando håller ett pressamtal klockan 09.00 idag (mer information nedan). Zalandos årsrapport 2019 och resultatpresentationen för analytiker och investerare finns tillgänglig på Zalandos Investor Relations-webbplats. Zalando kommer att rapportera resultaten för det första kvartalet 2020 den 7 maj 2020.

Idag klockan 09.00 bjuder Zalando in till ett pressamtal (på engelska) med Zalandos VD Rubin Ritter, Finansdirektör David Schröder samt Produktdesigndirektör Anne Pascual, samt Direktör för Premium & Lyx, Lena-Sophie Röper. Du kommer åt presentationen med inloggningsinformationen nedan. Kom ihåg att du fortfarande måste ringa in via telefon eftersom webbsändningen är utan ljud.

Telefonnummer: +46850644386

PIN-kod: 94441971#

Presentation: Klicka här.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 31 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode.