Zalando bjuder in modemärken till ansökningsrunda för hållbarhetsutmärkelse

Zalando bjuder in modemärken till ansökningsrunda för hållbarhetsutmärkelse

• Zalando bjuder in internationella modemärken till ansökningsrundan för den andra upplagan av Zalando Sustainability Award på Copenhagen Fashion Week, med sista ansökningsdatum den 4 maj 2021
  • Zalando Sustainability Award syftar till att uppmuntra modevarumärken att utforska hållbara alternativ och uppmärksamma strategier som bidrar till en mer hållbar modeindustri
  • Vinnaren erbjuds möjligheten att ingå ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kapselkollektion som utforskar innovativa hållbarhetslösningar, samt vinner 20 000 euro

Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, fortsätter sitt strategiska partnerskap med Copenhagen Fashion Week och öppnar nu upp för ansökningar till den andra upplagan av Zalando Sustainability Award. Med hållbarhetspriset vill Zalando uppmuntra modevarumärken att utforska hållbara alternativ och uppmärksamma strategier som bidrar till en mer hållbar modebransch. Zalando Sustainability Award stöttar Zalandos hållbarhetsstrategi do.MORE. Initiativet syftar till att öka medvetenheten och skapa samtal om hållbarhet samt att uppmuntra modevarumärken att utforska hållbarare alternativ.

Sista ansökningsdag för att skicka in sitt bidrag är den 4 maj, och vinnaren kommer att annonseras den 13 augusti på Copenhagen Fashion Week 2021. Det vinnande modemärket vinner ett pris på 20 000 euro samt ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kapselkollektion. Kapselkollektionen kommer att utforska hållbarhetslösningar inom material, produktionsprocesser, tekniska lösningar och spårbarhet med målet att dra lärdomar som kan delas med resten av modebranschen. För att ytterligare stötta det vinnande företagets affärstillväxt kommer Zalando att göra varumärket tillgängligt för sina mer än 38 miljoner aktiva kunder på 17 europeiska marknader.

Tre finalister kommer att väljas ut av en internationell jury bestående av branschens thought leaders, representanter för Zalandos ledning och Copenhagen Fashion Weeks showkommitté den 27 maj. Alla tre finalister kommer att erhålla 10 000 euro för produktionskostnader och deltagande på Copenhagen Fashion Weeks showprogram som äger rum 10-12 augusti. Juryn kommer att granska finalisternas hållbarhetsstrategi, kollektion och engagemang för framsteg inom hållbarhet och innovation.

Modemärken är välkomna att ansöka och lämna in sitt bidrag genom att skicka sin hållbarhetsstrategi och ett motiveringsbrev till zsa@zalando.de.

Läs mer om hållbarhetspriset här.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 38 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.