Zalando ansluter sig till Ellen MacArthur Foundation

Zalando ansluter sig till Ellen MacArthur Foundation

Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, ansluter sig nu till Ellen MacArthur Foundation för att fortsätta och påskynda arbetet med en hållbar och cirkulär ekonomi för mode. Medlemskapet är ett initiativ inom ramen för Zalandos hållbarhetsstrategi do.MORE.

Zalando ansluter sig till världens ledande nätverk för cirkulär ekonomi genom sitt medlemskap med Ellen MacArthur Foundation (EMF). Det nya samarbetet är i linje med Zalandos åtagande för en cirkulär ekonomi och att förlänga livslängden på minst 50 miljoner modeartiklar fram till 2023. EMF arbetar för att påskynda den globala övergången till en cirkulär ekonomi, vilken bygger på tre principer: 1) upptäcka och designa bort avfall och föroreningar, 2) hålla produkter och material i bruk genom cirkularitet, 3) bevara, stärka och balansera naturliga system och förnybara resurser. Sedan den brittiska stiftelsen grundades 2010 har den positionerat sig som en global thought leader och placerat cirkulär ekonomi på agendan för beslutsfattare inom näringsliv, politik, akademi och institutioner.

– Vår vision är att vara en hållbar modeplattform med en nettopositiv inverkan på människor och planet. Som Europas ledande plattform för mode och livsstil samarbetar vi för att driva förändring och forma en mer hållbar och cirkulär ekonomi. Genom att gå med i Ellen MacArthur Foundation's nätverk kan vi samarbeta närmare med experter inom cirkulär ekonomi och organisationer från olika branscher som också ingår i nätverket. Vi bidrar med vår förmåga att växla upp idéer, vårt tekniska kunnande och tillgång till över 3000 varumärken och över 35 miljoner kunder. Vi tror att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Laura Coppen, Zalandos chef för cirkularitet.

Joe Murphy, nätverksledare vid Ellen MacArthur Foundation, tillägger:

– Vi är glada att välkomna Zalando till vårt nätverk. För att påskynda övergången till en cirkulär ekonomi för mode har Zalando lovat att tillämpa principerna och praxis i en cirkulär ekonomi och förlänga livslängden på minst 50 miljoner artiklar till 2023. Vi hoppas kunna påskynda denna resa genom att hjälpa plattformen att utnyttja vårt nätverk av potentiella medarbetare.

Zalando lanserade sin hållbarhetsstrategi do.MORE i oktober 2019. Inom ramen för strategin ingår flera initiativ. Bland annat är Zalando medlem i Fashion for Good för att stödja teknologier och affärsmodeller som har potential att förändra branschen genom innovation. Genom programmet har Zalando samarbetat med startup:en circular.fashion för att utveckla kapselkollektionen "redeZIGN for Circularity". Zalando samarbetar även med Global Fashion Agenda (GFA) och Sustainable Apparel Coalition för att driva förändringar i branschen.

Ett annat fokusområde inom arbetet för en cirkulär ekonomi är hållbara leveransförpackningar som minimerar avfall, återanvänder material och eliminerar engångsplast. Leveranspaket från Zalando är redan idag tillverkade av 100 procent återvunnen kartong och företagets ”beauty bags” består av 100 procent återvunnet papper.

KONTAKT ZALANDO
anne.vibe.hansen@zalando.dk

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till mer än 29 miljoner aktiva kunder på 17 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.