Nikolaj Storm Copenhagen vinner Zalando Sustainability Award under Copenhagen Fashion Week

• Nikolaj Storm Copenhagens kontinuerliga engagemang för att tillverka moderiktiga och högkvalitativa produkter med låg miljöpåverkan skilde dem från konkurrenterna
  • Nikolaj Storm Copenhagen och Zalando kommer tillsammans att skapa en exklusiv kollektion för att vidare utforska fler hållbara alternativ
  • Avsikten med Zalando Sustainability Award är att uppmuntra modemärken att utforska förhållningssätt till design och produktion som bidrar till en mer hållbar modebransch

Idag presenterar Zalando, Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil, Nikolaj Storm Copenhagen som vinnare av den andra upplagan av Sustainability Award i samarbete med Copenhagen Fashion Week. Nikolaj Storm Copenhagen imponerade särskilt med sin ambition för mer hållbara val, som implementeras genom flera aspekter av märkets leveranskedja.

Enligt juryn återspeglade kollektionen, som presenterades på Copenhagen Fashion Week, varumärkets etos att skapa mer hållbara stilar som tillåter konsumenter att uttrycka sig själva. Varumärkets engagemang för att minska dess påverkan på planeten innebär att det har arbetat för att undvika slöseri och avfall i en process med sluten krets, genom att designa om och nyttja återvunnet material. Variationen av mer hållbara material som visas i kollektionen, liksom ett nytt och modernt perspektiv på könsneutrala och mångsidiga stilar skiljer märket från konkurrenterna. Domarna ansåg att Nikolaj Storm Copenhagen SS22-kollektionen var viktig och nödvändig för modekonsumenter att inse att mer hållbara kläder kan vara djärva, färgglada och roliga!

Anaheta von Berenberg, Buying Director Designer på Zalando säger: ”Vi är väldigt glada över att kunna tillkännage Nikolaj Storm Copenhagen som vinnare av den här säsongens Zalando Sustainability Award. Nikolaj Storm visade ett starkt engagemang för mer hållbara metoder genom att presentera en stor variation av innovativa material i kollektionen och bidrog med en lekfull energi till Copenhagen Fashion Week. Det var denna blandning av djärvhet och engagemang för mer hållbara metoder som skilde varumärket från konkurrenterna. Vi tror att det är den här typen av kollektioner våra konsumenter behöver just nu för att överväga mer hållbara modeval.”

Kollektionen presenterades på Copenhagen Fashion Week med en fysisk show inför 120 gäster. Evenemanget hölls med sociala avstånd och de säkerhetsåtgärder som krävs i samband med den pågående pandemin. Kollektionen visades också via Zalando Greenhouse, ett digitalt showroom som gör det möjligt för konsumenter runt om i världen att utforska kollektionen. Nikolaj Storm Copenhagen kommer att få ett ekonomiskt pris på 20 000 EUR, samt ett partnerskap med Zalando för att utveckla en exklusiv kollektion som ämnar att fortsätta utforska hållbara designlösningar för material, produktionsprocesser, tekniker och spårbarhet. Zalando kommer att göra ett brett urval av SS22 -kollektionen som presenterades vid Copenhagen Fashion Week tillgänglig för sina cirka 45 miljoner kunder på 23 europeiska marknader.

Creative Director Nikolaj Storm säger: ”Att vinna Zalando Sustainability Award 2021 är ett enormt stort ögonblick för mig och något jag är oerhört stolt över. Det har varit en lång resa för att nå denna punkt och jag är tacksam över att få arbeta med ett fantastiskt team av människor som har tagit mig till denna stund idag. Vår ambition är att få blanda vår passion för självuttryck genom mode med vårt engagemang för att hitta mer hållbara metoder. Detta tillvägagångssätt säkerställer att vi erbjuder kunder kompromisslösa stilar, samtidigt som det tillåter dem att handla på ett sätt som är snällare mot människor och planeten.

Vi är tacksamma mot Zalando för att ha uppmärksammat denna utmärkelse för branschen i en tid då den behöver det som mest. Vår bransch måste fortsätta att arbeta hårdare för att hitta bättre sätt att främja hållbara värden, och med stöd av sådana här initiativ är det möjligt. Vi är exalterade över de nästa stegen på vår resa tillsammans och att skapa en kollektion för modeentusiaster runt om i världen att få njuta av.”

Jurymedlemmen Arizona Muse säger: ”Stort grattis till Nikolaj Storm Copenhagen – visningen spred glädje, och det var en väldigt speciell stund att se en designer inspirera en ny generation av modeentusiaster. Vi tror att detta varumärke har vad som krävs för att leda förändringar inom modebranschen och nå nya konsumenter. Det var särskilt imponerande att se användningen av flera innovativa material i kollektionen och mångfalden under hela visningen. Kollektionen var verkligen en riktigt fin kombination av snygga stilar som också är så mycket snällare mot planeten.”

De andra två finalisterna, Mother of Pearl och Teatum Jones, framhölls även de av juryn som enastående exempel på märken som inspirerar att integrera hållbara värden genom hela leveranskedjan, samtidigt som de skapar skräddarsydda modekläder som är riktiga garderobshjältar.

Vinnaren utsågs av sju jurymedlemmar inklusive Arizona Muse, modell och miljöaktivist, Cecile Thorsmark, VD för Copenhagen Fashion Week, Martina Bonnier, chefredaktör för VOGUE Scandinavia, Carla Buzasi, VD och koncernchef för WGSN, Dio Kurazawa, hållbarhets- och varumärkesrådgivare, Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando och Anaheta von Berenberg, Buying Director Designer på Zalando. Jurymedlemmarna har noggrant granskat varumärkenas hållbarhetsstrategier, inklusive deras kollektioner och engagemang för framsteg inom hållbarhet.

Zalando (https://corporate.zalando.com) är Europas ledande onlineplattform för mode och livsstil. Företaget, som grundades i Berlin 2008, erbjuder mode till omkring 45 miljoner aktiva kunder på 23 marknader. Vårt stora sortiment omfattar kläder, skor, accessoarer och skönhet från internationella modehus till lokala varumärken. Vår plattform är en enda destination för inspiration, innovation och interaktion. Som Europas mest fashionabla teknikföretag arbetar vi hårt för att hitta digitala lösningar för alla aspekter av modevärlden: för våra kunder, partners och alla värdefulla medspelare som hjälper till att forma Zalandos framtid. Vårt mål är att bli utgångspunkten för mode och en plattform med en netto-positiv påverkan på människor och planeten.

OM COPENHAGEN FASHION WEEK
Copenhagen Fashion Week (www.copenhagenfashionweek.com) är den största modeveckan i Norden och hålls två gånger om året, i januari/februari och augusti. Varje säsong välkomnar Copenhagen Fashion Week internationell press, köpare och branschledare till tre dagar med visningar, presentationer och evenemang vid sidan av de två handelsmässorna CIFF och Revolver. Hållbarhet är kärnämnet för Copenhagen Fashion Week, som strävar efter att skapa mer hållbara förändringar genom att inspirera och uppmuntra branschen att ta viktiga steg mot en positiv och ansvarsfull förändring. I januari 2020 offentliggjorde Copenhagen Fashion Week den ambitiösa treåriga åtgärdsplanen för hållbarhet “Reinventing Copenhagen Fashion Week” genom att presentera ett innovativt system för minimikrav på märken i det officiella programmet, som ska gälla från 2023.