Gå direkt till innehåll
General och fd ÖB Sverker Göranson, konteramiral och tills i våras svensk representant till Nato Jens Nykvist, och Hans Wallmark (M), ordförande i riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling.

Ystad Summit har gått i mål för i år!

Ystad Summits två dagar är nu till ända! Under torsdagen och fredagen besökte omkring 2000 personer de över 50 samtalen och andra programpunkterna, med allt från lokaljournalistik och plaståtervinning till Nato och ett samtal med juristen och författaren Evin Cetin om gängkriminalitet.

Engagerade besökare på Ystad Summit under en paus mellan två seminarier.

Sysavs miljöpedagog Rustan Nilsson förklarade problemet med plaståtervinning med att "plast är som en dysfunktionell familj där inga vill umgås med varandra" och syftade på de många olika typerna av plast som finns, och att de inte alltid går att förena i en produkt utan faller i sär. Men det finns ändå stora möjligheter att återvinna plaster, och Karl Banke, materialexpert inom plast på Polykemi, berättade om hur de jobbar med att använda återvunnen plast i olika typer av produkter.

Rustan Nilsson, Sysav, moderator; Karl Banke, Materialexpert Plast, Polykemi; Victoria Espejel, Kategoriansvarig rivning, Skanska; Anna Skanse, Affärsutvecklare plast, Sysav; Sara Olofsson, CCO Business segment Commercial, Kährs Group.

Generalen och före detta överbefälhavaren Sverker Göranson, konteramiralen och tills i våras svensk representant till Nato Jens Nykvist och Hans Wallmark (M), ordförande i riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling, pratade om vad som händer med Sveriges Nato-process, och vad det är vi missar genom att ännu inte vara med, och vad vi behöver göra för att också uppfylla de förpliktelser som följer med ett Nato-medlemskap.

Hans Wallmark (M), ordförande i riksdagens delegation till Natos parlamentariska församling, konteramiral och tills i våras svensk representant till Nato Jens Nykvist, och generalen och förre överbefälhavaren Sverker Göranson.

Passa också på att kolla in Ystad Summits sidor på Instagram, LinkedIn och Facebook, och gårdagens sammanfattning för fler inlägg om årets upplaga av Ystad Summit. Datumen för nästa års upplaga av Ystad Summit presenteras inom kort, så håll utkik!

Clara Ohlsson

Presskontakt Pressansvarig 0709 57 29 87

Dialog för gemensam framtid.

Ystad Summit är en opolitisk och öppen demokratisk mötesplats som återkommer varje år. Den 4–6 september genomförs evenemanget för tredje året som en arena för dialog, utbyte och oväntade möten. Här samlas aktörer inom ideell sektor, politik, samhälle och näringsliv för att diskutera det som berör och påverkar vår del av landet eller där södra Sverige påverkar övriga Sverige – både nu och i framtiden. Tillsammans skapar vi en levande arena för en öppen dialog där idéer föds, kontakter knyts och beslut fattas. Ystad Summit drivs av Y-Event AB och är ett initiativ från Ystads IF Handbollsförening.

Ystad Summit

Disponentgatan 6