Jemima Härngren, utbildningsledare för pilotutbildningen på YH Akademin, ser fram emot att följa framtidens underhållsmekaniker under studietiden.

Ny nationell yrkesutbildning startar i Örnsköldsvik och Härnösand

Idag påbörjar framtidens underhållsmekaniker sin ettåriga utbildning hos YH Akademin. Nationell yrkesutbildning (NY), som bedrivs som ett pilotprojekt, är på gymnasial nivå för vuxna och utgår från Härnösand och Örnsköldsvik. Utbildningen bedrivs inom yrkeshögskolan med anledning av det nära samarbetet med näringslivet.

Idag samlas 17 nya studerande för att starta utbildningen Underhållsmekaniker i Heta utbildningars lokaler i Härnösand.

I takt med att industrin gör stora framsteg inom teknik, automatisering och hållbarhet finns ett ökat behov av arbetskraft och kompetensutveckling. YH Akademins utbildning Underhållsmekaniker är en ettårig utbildning som ska ge de studerande kompetenser som efterfrågas hos industriföretagen.

— Kompetensförsörjning är viktig för att behålla samma nivå av bemanning och kunskap bland industriarbetare. Utbildningen Underhållsmekaniker är precis det vi behöver, säger Agnes Backlund, utvecklingsstrateg, Kompetensenheten, Örnsköldsviks kommun Tillväxtavdelning.

Verkstadsindustrin i Örnsköldsviks kommun har en lång tradition. Skogsbaserade produkter med miljöprofil, hydrauliska drivsystem, fartygskranar, militära fordon, medicinsk elektronik är några exempel på produkter från Örnsköldsvik.

— Idag har vi äntligen startat den första utbildningen efter flera månaders förberedelser. Det ska bli fantastiskt kul att följa de studerande under resan till att bli underhållsmekaniker, säger Jemima Härngren som är utbildningsledare på YH Akademin.

Utbildningen kombinerar teoretiska kunskaper med praktisk erfarenhet och omfattar underhållsmekanik, robotik, elteknik i underhåll, mätteknik, hydraulik och grundläggande svetsteknik.

Nationell Yrkesutbildning (NY) är en satsning för vuxenutbildning som tar sin utgångspunkt i yrkeshögskolans beprövade och framgångsrika modell och nära samarbete med näringslivet.

Underhållsmekaniker är 1 av 2 pilotutbildningar som startar hos YH Akademin och i utbildningen medverkar Konsultia, Örnsköldsviks kommun, OSTP, Domsjö Fabriker, Kombikonsult och Nordicflangs.

— Jag sitter i utbildningens ledningsgrupp som representant från kommunen för att delta i hela arbetsmarknadsregionens kompetensförsörjningsarbete och jag ser framemot att våra företag deltar aktivt i utbildningens utveckling, säger Agnes Backlund.

På onsdag startar den andra nationella yrkesutbildningen, Betongarbetare, i Farsta.

— Nationell yrkesutbildning på gymnasial nivå blir ett komplement till våra redan befintliga yrkeshögskoleutbildningar. Vi är positiva till att nu möjliggöra för fler att nå sitt drömyrke och att näringslivet får den kompetens de behöver, säger Josefin Born Nilsson, affärsområdeschef på YH Akademin.

Jemima Härngren
Utbildningsledare, Nationell Yrkesutbildning