Gå direkt till innehåll
23 YH-utbildningar, varav 14 helt nya, har fått klartecken att starta hos YrkesAkademin Yrkeshögskola

Pressmeddelande -

YrkesAkademin Yrkeshögskola fortsätter sitt arbete med att stärka kompetensen i hela Sverige och skapa nya vägar ut i arbetslivet! I konkurrens med många andra utbildningsanordnare är vi stolta över att Myndigheten för Yrkeshögskolan beviljade oss 23 YH-utbildningar, varav 14 helt nya, med start i höst eller våren 2024!

Den 12 januari offentliggjordes det efterlängtade tilldelningsbeslutet från Myndigheten från yrkeshögskolan. I år var det stor konkurrens bland de 1207 inlämnade ansökningarna från över 100 utbildningsanordnare runt om i Sverige. Vi är därför extra stolta över att förtroendet och hela 2884 nya årsplatser till studerande. Beslutet innebär också YrkesAkademin Yrkeshögskola är en av dem som har fått flest beviljanden samt därmed är en av Sveriges största privata YH-anordnare.

Flera nyheter från turism till samhällsbyggnad

YrkesAkademin Yrkeshögskola lämnade in 48 antal ansökningar, vilket innebär en procentuell andel på 48% beviljade ansökningar. Totalt beviljas YrkesAkademin Yrkeshögskola 23 utbildningar, varav hela 14 helt nya inom branscherna turism, teknik, tillverkning och samhällsbyggnad.

Det är yrkesroller som Hållbarhetsstrateg, Eliningenjör, Gastronomisk ledare, Platschef samhällsbyggnad, Byggnadsingenjör med flera.

• Jag är stolt över det stora förtroende samt engagemang som arbetslivet visat oss i arbetet med ansökningsarbetet och i våra befintliga utbildningar. Denna tilldelning är glädjande och baserad på många medarbetares kontakter och fina arbete med att tillgängliggöra YH-utbildning för arbetsgivare i hela landet. Det känns viktigt att vi fortsätter att leverera efterfrågad kompetens samt driva och utveckla utbildningar där inte alla andra finns, säger Josefin Born Nilsson, affärsområdeschef YrkesAkademin Yrkeshögskola.

47 program startar hösten 2023

Utöver de befintliga orterna så expanderar vi på helt nya orter i Sverige, och täcker nu ännu större delar av utbildningskartan från Malmö i söder till Kiruna i norr. Detta innebär att antal program som startar hösten 2023 nu uppgår till 47 stycken program.

• Våra befintliga ledningsgrupper och nätverk är grunden till detta resultat. Det är vår nära kontakt med arbetslivet runt om i Sverige som gör att vi kan fortsätta att växa och skapa nya vägar ut i arbetslivet. Jag ser fram emot att utöver våra 2500 befintliga studerande välkomna ännu fler till hösten 2023, säger Josefin.

Ansökningarna till höstens utbildningar öppnar den 1 februari. Alla våra utbildningar är på distans och ortsoberoende med ett fåtal fysiska platsträffar. Se de beviljade utbildningarna nedan. På de där länkar saknas får du hålla utkik på sidan www.ya.se/yrkeshogskola/

De beviljade utbildningarna är: