Alla våra Yh-utbildningar sker på distans, var du vill och nästan när du vill!

120 nya platser inom YH-flex till YrkesAkademin Yrkeshögskola

YrkesAkademin Yrkeshögskola har av Myndigheten för Yrkeshögskolan beviljats ytterligare 120 nya studerandeplatser inom verksamheten YH-Flex. Syftet är att inom yrkeshögskolan förbättra möjligheterna, genom validering av tidigare arbetslivserfarenhet och tidigare studier, förkorta och effektivisera vägen till examen.

– Modellen är för oss som anordnare mycket resurskrävande då varje individ får en individuell studieplan efter sina förkunskaper. Men vi lär oss när vi gör och vi tror att just denna modell, att ta tillvara människors tidigare kompetens och förkorta utbildningstiden kommer att efterfrågas allt mer. Det är en snabbare väg för arbetslivet att få medarbetare med rätt kompetens, men framför allt ger det de studerande en snabbare väg ut i arbetslivet. Vi tror att det är så framtiden kommer att se ut och vi är beredda att arbeta lite extra för att bemöta både de studerandes och arbetslivets behov, säger Josefin Born Nilsson, affärsområdeschef på YrkesAkademins Yrkeshögskola.

I de beviljade 120 platserna har vi breddat platserna inom flera olika branscher, men fortsätter även att utvecklas inom de branscher vi redan haft YH Flex sedan tidigare.

På nedanstående YH-utbildningar har vi beviljats platser: :

Dessa platser är till för dem som vill studera på ovanstående utbildningar inom ordinarie verksamhet, men som redan har vissa kompetenser och kunskaper. De kan därmed få tillgodoräkna sig och validera bort vissa kurser, LIA-praktik (lärande i arbete) med flera som den sökande redan kan anse sig ha tillräckliga kunskaper och kompetenser i. De individuella studieplaner som upprättas för dessa 120 platser kommer att bli individuellt anpassade och kan genomföras på distans och/eller med andra flexibla lösningar.

Ansökan öppnar under våren 2023.

www.ya.se/yrkeshogskola

Alla våra YH-utbildningar är på distans, med ett fåtal platsträffar per termin. Visa utbildningar/kurser är helt på distans.

YrkesAkademin Yrkeshögskola är en utbildningsanordnare som ingår i koncernen YrkesAkademin med utbildningar inom yrkeshögskola, Komvux, arbetsmarknadsutbildningar, företagsutbildningar samt stöd och matchning.

Vi har idag drygt 50 YH-utbildingar inom branscher som marknadsföring, fastighet, samhällsbyggande, IT, industri, robotautomation, trafik, ekonomi, elnät och vård. Våra utbildningar tas fram i samarbete med företag från branschen, vilket också är en garant för att utbildningarna alltid är aktuella. På YrkesAkademin YH har vi idag drygt 2500 studerande och nästan 100 anställda. Läs mer på www.ya.se/yrkeshogskola

YH Akademin är en utbildningsanordnare med utbildningar inom yrkeshögskola. Vi har idag cirka 70 YH-utbildingar inom branscher som besöksnäring, samhällsbyggnad, IT, industri, trafik, ekonomi, marknadsföring och vård. Alla våra utbildningar tas fram i samarbete med företag från branschen, vilket också är en garant för att utbildningarna alltid är aktuella.