Inger Lindqvist, Hung Tam och Julia Bendelin hjälper till i studierelaterade utmaningar och möjligheter.

YH Akademin erbjuder stöd och rådgivning kostnadsfritt för studerande

Under studietiden har alla studerande på YH Akademin tillgång till flera olika sorters stöd och rådgivning. Ett exempel är de digitala stödstugorna. I stödstugorna finns de erfarna utbildarna Hung Tam, Julia Bendelin och Inger Lindqvist redo att stötta kring studierelaterade utmaningar och möjligheter.

Stödstugorna (med fokus på matte, skrivande och datafrågor) är helt kostnadsfria att ta del av som studerande på YH Akademin. Respektive stödstuga har öppet en gång i veckan, cirka 1 timme per tillfälle, och att besöka dem är enkelt. Ingen föranmälan behövs och man stannar så länge det behövs.

YH Akademin vill att alla studerande ska lyckas

Är det dags för studerande att förbättra uppsatsskrivandet eller få stöd med skrivande av sin LIA-rapport? Behövs extra stöttning för att ta sig förbi en utmanande kurs? Eller finns det funderingar kring funktioner i Office-paketet eller ett digitalt verktyg som används under studierna?

— Jag har aldrig fått så här bra och ingående feedback någonsin tidigare och är oerhört tacksam, säger Emelie, en av alla studerande som besökt stödstugorna.

Det händer i skrivarstugan

I skrivarstugan utbildar Julia Bendelin, som har många års erfarenhet från reklambranschen. Sedan 5 år tillbaka arbetar Julia som moderator och föreläsare runtom i Sverige.

— I skrivarstugan har vi varje vecka ett särskilt tema. Det kan handla om allt ifrån hur du skriver bättre, hittar inspiration, hur du lägger upp ett examensarbete till hur du skriver manus till en presentation. Varje månad har vi även återkommande teman, nämligen hur du utvecklar ditt CV och personliga brev, samt hur du kommer igång med LinkedIn. Det brukar alltid bli bra och intressanta diskussioner i skrivarstugan, säger Julia.

Michael är en av YH Akademins studerande som besökt skrivarstugan.

Jag är så tacksam över feedbacken angående mitt personliga brev. De kommer vara till stor hjälp för mina kommande jobbansökningar, skriver Michael.

Det händer i datastugan

I datastugan utbildar Inger Lindqvist, utbildad elektroingenjör med mångårig erfarenhet av att utbilda inom datortekniska ämnen.

— Vi har ett tema för dagen som brukar sättas utifrån de studerandes behov. Temat utgår från de olika Office-programmen, men det går också bra att ställa generella frågor om datorhantering. Du kan få svar på allt ifrån hur du strukturerar filer och mappar i OneDrive, till hur du bäst presenterar ditt visuella stöd i Zoom, till frågor om inställningar och funktioner i de olika Office-programmen, säger Inger.

— Ibland vill de studerande lära sig något nytt, repetera eller bara utvecklas förutsättningslöst. Flera brukar säga att de snappat upp saker de inte väntade sig, förklarar Inger.

Studerande på YH Akademin har också kostnadsfri tillgång till Learnesys onlinekurser i Office-paketet.

Det händer i mattestugan

I mattestugan utbildar Hung Tam, som har över 40 års erfarenhet som lärare inom matematik, kyl- och värmepumpsteknik samt ekonomi.

— Jag hjälper studerande som har matematiska problem, då många varit ute i arbetslivet i många år och glömt matte. Frågorna är oftast ämnesrelaterade och kan handla om allt från att räkna ut skjuvspänning i anläggningskonstruktioner till hur du beräknar molmassan, men det är även vanligt med frågor som rör affärsmattematik, samt grundläggande ekvationer och repetitionsmatte, förklarar Hung.

Optimera studietekniken

Förutom fri tillgång till våra stödstugor får de som studerar på YH Akademin också tillgång till tips och stöd på hur man optimerar sin studieteknik och bäst lyckas med studierna. Detta kan vara extra värdefullt om det gått några år sedan man satt i skolbänken.