Nytt omställningsstudiestöd för personer mitt i arbetslivet

Nytt omställningsstudiestöd för personer mitt i arbetslivet

Den 1 oktober 2022 kan den som är mitt i arbetslivet ansöka om ett helt nytt studiestöd – omställningsstudiestödet! YrkesAkademin Yrkeshögskola har utbildningarna för den som vill byta jobb eller ge karriären ett lyft. Omställningsstudiestödet kan ge upp till 21 298 kronor i månaden i 44 veckor, för studier som sker mellan den 1 januari - 30 juni 2023.

YrkesAkademin Yrkeshögskola har ett stort urval av utbildningar för personer som vill bli mer attraktiv på arbetsmarknaden, fördjupa sin kunskap eller byta bransch helt och hållet. Våra utbildningar är anpassade efter arbetsmarknadens behov, och är utvecklade i samarbete med branschen. Nu kan den som är mitt i arbetslivet ta del av ett nytt studiestöd – och studera med upp till 80 % av sin lön!

Vad innebär omställningsstudiestöd?

Omställningsstudiestödet är ett helt nytt stöd för vuxna mitt i arbetslivet. Det ger möjlighet att genom studier vidareutvecklas inom sitt befintliga yrke (Upskill) eller kanske byta bana helt och hållet till en ny yrkesroll (Reskill).

Vad består omställningsstudiestödet av?

Omställningsstudiestödet består av ett bidrag och ett lån. Den studerande kan välja att bara ta bidrag och avstå från lånet. Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag upp till 80 procent av lönen (upp till en maxnivå), dels av ett lån som den studerande kan fylla på med om de vill. Omställningsstudiestödet går att få i upp till 44 veckor, längre vid deltidsstudier.

Vilka villkor finns det för att kunna ta del av stödet?

För att ta del av stödet finns det ett par villkor den studerande behöver uppfylla:

• Den studerande ska vara mellan 27 och 62 år
  • Den studerande ska ha jobbat minst åtta år de senaste 14 åren, det vill säga vara etablerad på arbetsmarknaden
  • Den studerande ska ha arbetat minst 12 månader de senaste 24 månaderna, det vill säga ha en aktuell förankring på arbetsmarknaden
  • Arbetet måste ha varit på minst halvtid (16 h/vecka)

Studierna ska:

• Stärka den studerandes framtida ställning på arbetsmarknaden
  • Vara CSN-berättigade eller uppköpta av en omställningsorganisation
  • Inte vara utlandsstudier
  • Sträcka sig över minst en vecka och maximalt två år, men du får bara omställningsstudiestöd för maximalt 44 veckor på heltid
  • Ha mellan 20 och 100 procents studietakt
  • Inte räknas som kompetensutveckling på den studerandes nuvarande arbetsplats, då denna ska finansieras av arbetsgivare

YrkesAkademin Yrkeshögskola har utbildningar både inom Upskill och Reskill. Vi finn si i hela Sverige och har utbildningar inom flera olika branscher - allt från marknadsföring, Fatsighet och IT till vård, industri och samhällsbyggnad. Utbildningarna sker på distans, och är mellan veckor upp till två och ett halvt år beroende på vilken utbildning man väljer.

Spana in våra utbildningar här!