Peter Nyström, tidigare kock, arbetar idag som Shift Manager efter examen från YH-utbildningen Hotel Supervisor.

Karriärbytet blev en fullträff för Peter Nyström

Från restaurang till hotellbranschen. Karriärbytet var möjligt efter att Peter Nyström gått YH-utbildningen Hotel Supervisor. Idag arbetar han som Shift Leader på Gekåsbyn – Camping & stugby.

– Jag hade jobbat som kock i många år, men så öppnade restaurangen där jag arbetade även ett hotell. Det var en mindre verksamhet och jag började då även att ta hand om gäster i receptionen. Till slut tyckte jag att det var roligare att tar hand om gästerna än att laga mat. Då fick jag upp ögonen för utbildningen, säger Peter Nyström.

Peter hade då upptäckt YH-utbildningen till Hotel Supervisor på YH Akademin. En 1-årig utbildning på distans.

– Det som lockade med att byta karriär var att få arbeta ännu mer med service och direkt med gästerna. Detta var i slutet av ansökningsperioden, så jag skickade in en sen ansökan och kom in via en reservplats, fortsätter Peter.

Möjligheten till distansstudier var avgörande

Eftersom Peter bor en bit ute på landet så var det en stor fördel att YH-utbildningen till Hotel Supervisor var på distans.

– Jag har långt till det mesta så att plugga på distans passade mig därför jättebra. Vi lärde känna varandra bra trots att vi bodde på olika platser, och alla hade olika bakgrunder. Det var förvånansvärt lätt att lära känna varandra trots distansen, menar Peter.

Gjorde sin LIA på Gekås olika boendeanläggningar - fick anställning efter examen

En stor del av en YH-utbildningen till Hotel Supervisor består av LIA-praktik, en kurs där man praktiserar på en arbetsplats. Genom LIA får man möjlighet att prova på yrkesrollen, utveckla sina kunskaper och kompetenser i en miljö samt knyta kontakter med personer i branschen. Det är vanligt att studerande på YH Akademin blir erbjuden anställning efter sin praktikperiod.

– Jag var runt på flera av Gekås olika boendeavdelningar under praktiken. Pandemin hade vid detta tillfälle precis börjat släppa och högsäsongen hade förskjutits till september, så det blev en hektiskt tid. Jag fick bland annat arbeta med bokningar, stå i olika receptioner samt vara ute och hjälpa gäster på plats. Jag fick lära mig mycket om kommunikationen mellan avdelningarna, vilket verkligen hjälpte mig att få en stor förståelse för min framtida yrkesroll.

Peter gick från LIA till examen - och direkt ut i anställning. Sedan november 2022 är han Shift Leader på Gekåsbyn Camping & Stugby, en roll som han trivs otroligt bra med.

– Jag trivs jättebra! I rollen är jag en länk mellan receptionschef och receptionist. Jag har bland annat hand om bokningar, ser till så att det dagliga arbetat fungerar. Jag har också mycket kontakt med gäster. Under högsäsong har vi över 400 – 600 ankomster dagligen. En gäst bor i genomsnitt 1-2 nätter, så under denna period är det oerhört hektiskt – och väldigt roligt!

Läs mer om YH Akademin

Läs mer om LIA