Kollaborativa robotar är lättare att placera i en befintlig produktionslinje än vanliga industrirobotar.

Robot och medarbetare i ett

Industrins brist på kvalificerad arbetskraft har ökat de senaste åren, vilket gjort att automatisering och användning av robotar blivit mer intressant även för små och medelstora företag. Det är lätt att förstå varför kollaborativa robotar uppfattas som ett bra alternativ för de som saknar tidigare erfarenhet av robot. De väger oftast mindre, är lättare att programmera än ”vanliga” robotar och kräver sällan skrymmande säkerhetsavskärmningar.

Den globala elektronikkoncernen YASKAWA har närmare femtio års erfarenhet av att utveckla robotautomation med högt ställda krav för industriellt bruk. Kollaborativa robotar som HC-serien är förstås inget undantag. Deras styrka är framför allt en hög lastkapacitet i kombination med en stor räckvidd och pålitlig drift.

- Många av våra kunder uppskattar också möjligheten att kunna växla mellan ett kollaborativt och industriellt läge med roboten, det är då man verkligen ser nyttan med den industriella kvalitet som HC-robotarna har, säger Robin Lindor, säljansvarig på YASKAWA Nordic AB. Med rätt förutsättningar är den här roboten en lojal medarbetare som ställer upp och jobbar på i alla lägen!

På Elmia Automation i maj kommer YASKAWA att visa ett brett sortiment av kollaborativa robotar som är utrustade för svetsning, palletering, etikettering och andra användningsområden. Besökare får också ta del av och pröva på olika metoder för programmering av robot.

Kontakta Robin Lindor, 0480-44 66 59 (robin.lindor@yaskawa.eu) för mer information.

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 590 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 200 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.