MOTOMAN HC20DT är YASKAWAS nya hybridrobot

MOTOMAN HC20DT är YASKAWAS nya hybridrobot

Kostnadseffektivitet och flexibilitet

Förutom att MOTOMAN HC20DT har en stor fördel i att kunna vara både en samarbetsrobot och en snabb traditionell robot så är den lätt att använda. DT, Direct Teach, innebär att den kan styras dels genom att operatören förflyttar robotarmen till olika lägen och registrerar positionerna via Teach- and Toolknappar. Det sparar tid och ökar tillgängligheten då programmeringen blir enklare och fler kan därmed bli operatörer. HC20DT kan också styras med en kontrollpanel och styrsystemet YRC1000, vilket ger en ytterligare större exakthet.

MOTOMAN HC20DT är en 6-axlig hybridrobot med en maxlast på 20 kg. Robotarmen är utformad så att det är minimalt med klämpunkter. Den uppfyller med råge de standard- och säkerhetsnormer som krävs för industrirobotar. Motoman HC20DT är klassad som IP67. Den har en räckvidd på 1700 mm.

Vill du veta mer?

Är du intresserad av att få mer kunskap om olika sätt att programmera robotar, collaborativa applikationer, svetsrobotar eller smarta robotfunktioner? Tveka då inte att ta kontakt med oss via Niklas Richardsson, niklas.richardsson@yaskawa.eu.com, telefon 0480-41 78 01. På www.yaskawa.se och www.motomanrobot.se berättar vi mer om effektiv automation med hjälp av våra robotar.

YASKAWA Nordic AB

www.yaskawa.se

Yaskawa Nordic grundades på 70-talet i Torsås och ägs idag av japanska Yaskawa Electric Corporation, börsnoterat i Tokyo. Yaskawa en av världens ledande tillverkare av industrirobotar, el- och servomotorer, med över 430 000 MOTOMAN-robotar installerade över hela världen. Yaskawa Nordic har ca 160 anställda och kontor i Torsås, Kalmar och Jönköping.