Flygbild över Herøya där invigningen sker

Yara inviger fabrik för produktion av förnybar vätgas: “En viktig milstolpe”

Idag sker den officiella invigningen av Yaras fabrik för produktion av förnybar vätgas på Herøya i Norge. Yara producerar nu både förnybar vätgas och förnybar ammoniak, och har redan levererat gödsel som är tillverkad med förnybar ammoniak från anläggningen till Sverige.

”Detta är en viktig milstolpe för Yara och för utfasning av fossil energi i matproduktion, fartygsbränsle och andra energikrävande industrier, säger Svein Thore Holsether, koncernchef för Yara.

Den norska statsministern Jonas Gahr Støre invigde idag den 24 MW stora fabriken för tillverkning av förnybar vätgas på Herøya Industrial Park. Anläggningen är den största av sitt slag som är i drift i Europa. Vätgasen framställs med förnybar energi och elektrolys av vatten, och ersätter naturgas som råvara vilket gör att Yara kan minska utsläppen med 41 000 ton CO2.

“Detta är ett banbrytande projekt. Jag vill rikta ett stort tack till våra engagerade Yara-kollegor som har arbetat outtröttligt för att få produktionen i drift, Enova för att stötta projektet, samarbetspartners, och kunder som går före mot en hållbar framtid. Vi är glada för att ha levererat den första gödseln med lågt klimatavtryck till Lantmännen, ett konkret exempel på hur samarbete genom hela värdekedjan för mat är nödvändig för att uppnå en fossilfri matproduktion, säger Svein Thore Holsether.

Gödseln med lågt klimatavtryck, som produceras på anläggningen kommer att vara en del av vår portfölj “Yara Climate Choice”. Utöver nyttan för växtodling kommer produkterna samtidigt att bidra till att utfasning av fossil energi i värdekedjan för mat och minska gödselns klimatpåverkan. Utöver gödsel producerad med elektrolys och förnybar energi kommer även gödsel baserad på ammoniak med lågt klimatavtryck tack vare kolinfångning och -lagring (CCS) att utgöra en stor andel av Yaras portfölj framöver.

“Förnybar ammoniak är en viktig pusselbit när det kommer till utfasning av fossil energi, men tar tid att utveckla i stor skala. Eftersom världen snabbt närmar sig 2030, jobbar vi även med att producera ammoniak med lågt klimatavtryck med CCS för att möjliggöra vätgasekonomin och utveckla tillväxtmarknader för ammoniak”, säger Hans Olav Raen, VD för Yara Clean Ammonia.

År 2023 signerade Yara ett bindande avtal med Northern Lights om CO2-transport och lagring, vilket är världens första CCS-avtal över landsgränser i drift. Yara har som mål att minska de årliga CO2-utsläppen med 800 000 ton från Yaras ammoniakproduktion i Sluiskil i Nederländerna. Yara har också planer på en till två nya ammoniakfabriker med CCS i USA.

“Världen måste agera snabbt på flera fronter för att uppnå målen i Paris-avtalet, och CCS är en viktig språngbräda för att fasa ut fossil energi snabbt och lönsamt. Den gröna omställningen kommer att kräva investeringar, förutsägbart ramverk, massiv utbyggnad av förnybar energi och kraftnät, kontinuerlig utveckling av teknologi och en modern marknad där tillgång och efterfrågan utvecklas parallellt. De företag som tar detta på allvar kommer att ha konkurrensfördelar. I Yara har vi redan reducerat våra utsläpp med 45% sedan 2005. Med vår strategi, som bygger på lönsamma lösningar för att fasa ut fossil energi snabbt och i stor skala med hjälp av förnybar energi och CCS, har vi en unik position för att kunna leverera både till ägare, kunder, medarbetare och samhället i stort”, säger Svein Thore Holsether.

Vätgas används för att producera ammoniak som i sin tur används för produktion av gödsel men även drivmedel till fartyg. Ammoniak är också en effektiv bärare för energi och vätgas.