Peter Idestam-Almquist, grundare av xTactor, tar emot vinstdiplomet för PTS Innovationstävling 2023.

xTactor utsedda till en av vinnarna i PTS innovationstävling 2023

Företaget xTactor har med sin taktila kommunikationslösning utsetts till en av vinnarna i årets innovationstävling från Post- och telestyrelsen (PTS).

Innovationstävlingarna från PTS syftar till att stödja projekt som gör att fler kan dra nytta av möjligheterna med moderna digitala lösningar. Årets tema var "Kommunikation för alla" med syfte att göra det möjligt för fler att förstå och använda digital kommunikation, oavsett funktionsförmåga. Tävlingens expertråd har granskat alla de 45 ansökningar som kommit in i år och har utsett xTactor, tillsammans med 5 andra vinnare. Vinnarna får finansiering i 1,5 år och delar på totalt 13 miljoner kronor.

xTactor använder framsteg inom BCI (Brain Computer Interfaces) för att förenkla digital kommunikation, med särskilt fokus på att gynna personer med synnedsättningar. Genom ett armband som kombinerar taktila vibrationer och avläsning av fingerrörelser kan text (SMS, chatt, e-post, notifikationer) överföras mellan användaren och dennes mobiltelefon. Detta möjliggör diskret och intuitivt kommunikation, utan att kräva uppmärksamhet från varken syn eller hörsel.

- Vi är hedrade över att ha blivit utvalda som en av vinnarna i PTS Innovationstävling 2023. Detta pris är en bekräftelse på vårt åtagande att utveckla teknik som gör det möjligt för människor att kommunicera utan att vara beroende av syn eller hörsel. Vårt team arbetar hårt för att skapa teknologi som inte bara är innovativ, utan också inkluderande och användarvänlig säger Peter Idestam-Almquist, grundare av xTactor.

PTS gav följande motivering till xTactors vinst:

"Mycket hög innovationshöjd. Kommunikation bortom syn och hörsel känns som mycket relevant och innovativt. Stor potential för den angivna målgruppen och för flera. Potential för fler användningsområden. Kompetent aktör med kunskap och erfarenhet."