Grundaren av xTactor, Peter Idestam-Almquist, presenterar xTactor på Accessible Europe: ICT 4 All Forum 2023

xTactor presenterar vid Accessible Europe: ICT 4 All Forum 2023

xTactor deltog vid årets Accessible Europe: ICT 4 All Forum i Madrid, Spanien. Grundarna Ante Larsson och Peter Idestam-Almquist presenterade xTactors teknik som använder taktila vibrationer för att möjliggöra intuitiv och diskret kommunikation för personer med syn- och/eller hörselnedsättningar.

Forumet, som ägde rum den 13-14 december, samlade experter, beslutsfattare och företag för att diskutera digital inkludering och nya teknologiska lösningar.

Under forumet fick xTactor möjlighet att presentera xBand, armbandet som genom vibrationer kommunicerar information från telefonen, såsom textmeddelanden, notifikationer och tidsangivelser. xBand är en del i xTactors utveckling av taktila kommunikationslösningar som varken kräver syn eller hörsel.

Evenemanget utgjorde inte bara ett tillfälle för xTactor att presentera sina teknologiska innovationer utan även ett viktigt tillfälle för meningsfulla diskussioner kring digital tillgänglighet. Grundarna av xTactor, Ante Larsson och Peter Idestam-Almquist, som båda deltog under evenemanget, understryker forumets värde då det kommer till att lyfta fram frågor om tillgänglighet och digital inkludering. Peter lyfter särskilt fram forumets möjliggörande av innovativt nätverkande:

- Att vara en del av detta forum är en unik möjlighet att inte bara presentera vår teknologi utan också att engagera oss i samtal om hur teknologin kan göra skillnad i människors liv. Att nätverka med andra innovatörer och organisationer och höra olika perspektiv är ovärderligt för vårt arbete.

Om Accessible Europe: ICT 4 All Forum 2023

Accessible Europe: ICT 4 ALL är ett regionalt forum som arrangeras av International Telecommunication Union (ITU) och Europeiska kommissionen (EC) och samarrangeras av Accessible EU Resource Centre. Forumet ägde rum den 13-14 december 2023 i Madrid, Spanien. Fundación ONCE stod som värd, med stöd av Spaniens regering som en del av det spanska ordförandeskapet i Europeiska unionens råd.

Forumet fungerar som en kunskaps- och nätverksplattform, där beslutsfattare, industriledare, representanter från den akademiska världen, och medlemmar av det civila samhället kan samlas för att diskutera lösningar för en mer inkluderande och tillgänglig digital framtid.