Med xBands nya inmatningsteknik kan text och kommandon skrivas med hjälp av olika mönster av knapptryckningar.

Nyhet -

xBands nya inmatningsfunktion gör det möjligt att skriva SMS direkt på handleden

Nu lanserar xTactor utökade inmatningsfunktioner för xBand som möjliggör att användarna bland annat kan skriva SMS direkt på handleden. xBand erbjuder redan möjligheten att ta emot information såsom mobilnotifikationer, påminnelser och klockslag via vibrationer. De grundläggande kommandona för att exempelvis ta reda på vad klockan är förblir lika enkla som tidigare, men med den nya inmatningstekniken kan användarna skriva mer avancerade kommandon och till och med hela textmeddelanden.

Den nya inmatningstekniken baseras på Morse-kod, precis som många av de vibrationsmönster som redan tidigare kunnat tas emot på xBand. Varje bokstav eller tecken representeras i Morse av ett mönster av korta och långa signaler. Användaren utför korta och långa knapptryckningar på xBand, och en AI-modell tolkar dessa som Morse-kod och översätter dem till text. Tack vare xBands AI-tolkning av knapptryckningar kan tolkningen anpassas efter användarens individuella rytm och skrivhastighet. Någon strikt Morse-rytm behöver därför inte följas.

Med de nya funktionerna kan xBand-användare skriva SMS direkt på handleden, vilket ofta är både snabbare och bekvämare än att ta fram telefonen och hantera det lilla tangentbordet på skärmen. Särskilt i miljöer där det är olämpligt eller opraktiskt att ta fram telefonen innebär xBands inmatningsteknik en helt ny möjlighet att kommunicera. Med bara några knapptryckningar kan till exempel användaren svara på ett SMS även om denne sitter mitt i ett möte eller står i en trång tunnelbanevagn.

Genom att använda förkortningar och snabbkommandon kan användarna ytterligare effektivisera sin kommunikation. De kan välja egna bokstavskommandon (eller mönster av knapptryckningar) som expanderas till ord, fraser eller hela meddelanden. Ett eller flera knapptryck kan till exempel konfigureras för att skicka ett förinställt textmeddelande till en specifik person.

Den nya inmatningstekniken kan särskilt hjälpa personer som annars har svårt att hantera telefonens tangentbord samt individer som använder en skärmläsare för att navigera telefonen. Detta då skärmläsare, röstinmatning och fysiska tangentbord ofta inte är praktiska att använda när man är på språng eller befinner sig i miljöer där det är olämpligt att låta eller där det är svårt att höra.

Som vinnare av Post- och Telestyrelsens Innovationstävling 2023 har utvecklingen delvis finansierats av Post- och Telestyrelsen.