Per Rosqvist, tillgänglighetsanalytiker på xTactor

Möt Per, tillgänglighetsanalytiker på xTactor

Per är tillgänglighetsanalytiker och testare på xTactor. Han började som beta-testare av xBand under hösten 2022 är idag fast anställd på xTactor och en värdefull del av xTactor-teamet.

Berätta lite om din bakgrund.
Jag har jobbat med att analysera webbsidor och appar och har bland annat studerat webbprogrammering. Jag är intresserad av att lära mig nya saker, gärna inom det digitala området.

Hur kommer det sig att du blev intresserad av att jobba på xTactor?

Jag blev nyfiken på xBand eftersom jag som synskadad ofta stötte på utmaningar när det gäller att kommunicera med telefonen. Användningen av hörsel och röstkommandon kräver lugn omkring sig och är inte alltid diskret. Möjligheten att ta emot notiser och meddelanden genom vibrationer verkade som en fantastisk lösning. Efter att ha testat xBand insåg jag även att funktionerna för klockan och alarmet är suveräna.

Varför är tillgänglighet viktigt för dig?

Digital tillgänglighet och användarvänlighet är viktigt för mig för jag vet hur mycket det underlättar livet för många, särskilt för personer med funktionsnedsättningar. Jag är själv blind och vet hur mycket enklare saker skulle bli om det fanns fler inkluderande, digitala lösningar.

Vad gör du som tillgänglighetsanalytiker?

Jag analyserar tillgängligheten och användarvänligheten av xBand, den tillhörande appen och andra av xTactors digitala kanaler. Mitt uppdrag är att se till att xBand är enkelt och smidigt att använda för så många som möjligt. Detta kan innebära allt från att se till att telefonens talsyntes läser det som syns på skärmen, till att ta fram helt ny funktionalitet. När jag tar fram nya funktioner har jag dagens tillgänglighetsproblem i åtanke och funderar på hur xBand skulle kunna lösa dem.

Du lärde dig ju använda xBand med hjälp av Morse otroligt snabbt. Vad är dina bästa tips för att lära sig Morse?

Att lära sig Morse var enklare än jag trodde, och xBand-appens funktioner för det har varit till stor hjälp.

Mitt bästa tips då det kommer till att lära sig Morse är att lära sig en bokstav i taget. Först försökte jag gå igenom alla bokstäver och hitta ett mönster, men det fungerade inte bra. Istället är det bra att ta en bokstav i taget och lära sig den genom att uppleva den som vibrationer.